Hans Kullin skriver på Media Culpa om en artikel i New York Times som handlar om ”Ryktesterrorister” – den nya fasan i PR-världen.
”Angry consumers empowered with new technology that allows them to be mini-publishers of their own, causes a severe threat to brands and companies’ reputation.”
Apropå mina tidigare inlägg om varumärkesvärldar så kan ryktesterrorister vara ett effektivt vapen när det gäller att snabbt bryta ner en varumärkesvärld eller ett företags corporate image. Elaka rykten eller falska ”skrönor” färdas snabbt via bloggar, diskussionsforum och nyhetsgrupper. Ett företag kan behöva sätta in åtgärder och försvara sin position via många smala nyhetskanaler långt innan storyn tar sig in på de stora kanalernas agenda. För att ha den typen av beredskap krävs stora resurser och det handlar inte om ekonomiska medel, utan snarare kunskap och förståelse. Det gäller att veta hur det egna företaget diskuteras, analyseras och värderas hos den målgrupp som är viktigast när det handlar om företagets varumärke. Kan man tydligt definiera och identifiera den gruppen har man mycket att vinna.