Livsmedelshandlareförbundet (SSLF) uppmanar sina medlemmar att inte sätta upp löpsedlar med sexistiska anspelningar. Framförallt vill man skydda läskunniga yngre barn från den värsta typen av löpsedlar. Ett bra initiativ tycker jag. Skönt att se att någon branschorganisation tänker till litegrann. Jag skulle vilja se ett mer etiskt och tydligt agerande även från mediabranschen. Precis som att Corporate Social Responsibility-aktiviteter kan skapa positiva effekter för vanliga bolag borde även en etisk profil gynna seriösa tidningar, webbsajter eller etersända kanaler. Jag inser förstås att hoppet är ute för aftonsnasket och gänget. Dock upplever jag att även de mer respekterade tidningarna/kanalerna sänker ribban så att deras avstånd till de värsta exemplen är konstant. Det leder enligt mig till att avtrubbningen för de budskap och intryck man som tidningsläsare, tv-tittare eller varför inte samhällsmedborgare möts av växer sig starkare. Fram för egna initiativ, tydliga etiska riktlinjer och mer civilkurage inom branschen. Det finns en målgrupp där ute och väntar på er.
Heja SSLF!
- Inläggsdatum 31 januari, 2005
- Inläggsförfattare Av Fredrik Wass
- Inläggsförfattare Av Fredrik Wass
2 kommentarer
Vad jag kan bli lite grinig på är att det blir ”inflation” i uttrycken. De nyheter som förtjänar uppmärksamhet förvsinner i mängden. Ta bara alla ”[vanlig åkomma] kan vara dödlig sjukdom!”-löp som finns. Speciellt nu när vi står inför ett potentiellt verkligt hot med fågel-influensan som nyligen har bevisats smittar mellan människor…
Att bojkotta Aftonbladet och Expresen tills som skärper sig är det enda rätta.
Klassikern var när Aftonbladet kl 10.00 en vanlig vardag skrev ”Nu är dygnets farligaste timme!” med stora feta bokstäver längst upp på förstasidan. Det visade sig att man genom statistik kunde visa att antalet hjärtinfarkter var som högst mellan 10-11 på dagen.