Under sommarhalvåret brukar jag cykla till jobbet. En lagom lång sträcka från Solna till Stockholm city vilket tar ca 20 minuter. Nöjd med möjligheten till vardagsmotion tänkte jag i år köpa ny cykel för att skapa det där sköna vårsuget i kroppen. I fredags besökte jag cykelaffären Jarla Cykel efter att ha spanat in deras hemsida och skapat mig uppfattningen att stället verkar vara en hyfsat seriös handlare med lite mer cykelkunskap än bulkförsäljarna på stormarknaderna. Till min förvåning verkade de inte vilja sälja cykel. Jag fick dra ur försäljaren fakta om olika cykelmodeller. När jag sa att jag helst skulle vilja ha stel framgaffel och inte dämpare (vilket den modell vi tittade på hade) så tog det flera minuter innan säljare kläckte ur sig att – jodå, vi kan byta ut gaffeln till en vanlig för några hundralappar. Besviken över att deras kommunikation från hemsidan inte korrelerade med verkligheten gick jag därifrån.
Idag var jag inne på Sportson på kungsholmsgatan. Vilken skillnad! Jag behövde knappt säga hybridcykel innan vi stod och diskuterade olika modeller och utrustningspaket. Jag gick därifrån glad i hågen och flera tusenlappar fattigare. Den cykel jag köpte var varken billig eller med stel framgaffel, men tack vare försäljarens utläggningar om för- och nackdelar med olika typer av utrustning, växelsystem och kvalitetsnivåer kände jag mig helt övertygad om att det inte kunde bli ett billigare alternativ. I slutändan blev det tre tusen kronor dyrare pris än på den cykel jag fingrade på hos Jarla Cykel. Vad vill jag då säga med allt det här? Jo, att inkonsekvent kommunikation får reella konsekvenser. Hur bra texter och varumärkesprofilering du än gör på webben så är det människan i butiken som ska slutföra köpet. Fungerar inte den relationen så kan man lika gärna flytta marknadsföringspengarna till personalrekrytering/internutbildnings-kontot istället.
Ovanstående skrivet med risken att klassas som ryktesterrorist i miniatyr.
2 kommentarer
Tråkigt att höra att Jarla Cykel och Sport har förfallit till dålig service. För 10-15 år sedan var det den enda cykelaffären jag ville handla i. De sålde mig bland annat en sadel som tog mig runt Vättern utan minsta skavsår i baken. Men, men… även ett bra företag passerar väl toppar och dalar på sin konjunkturscykel 😉
Visst var det något liknande som Janne Carlzon en gång hävdade i sin bok om att välta pyramiden? Det är inte den lilla klicken i toppen som med sina genomtänkta strategier står för budskapet. Det är snarare alla de i pyramidens bas som pratar med och träffar kunderna som sprider den verkliga bilden av vad företaget står för.
En cykelhandlares (mar)dröm
Fredrik Wass skriver på Bisonblog hur dåligt bemötande i en cykelbutik fick honom att välja bort en handlare medan det positiva bemötandet i en annan butik istället fick honom att köpa en cykel som t.o.m. kostade mer än han först