Arbetsgivarvarumärkesbyggande (Employer branding)

Det är dags att kommentera ännu ett buzz-marketing-begrepp. Employer branding handlar om att bygga ett starkt varumärke i rekryteringssyfte. Hur uppfattar de presumtiva medarbetarna företaget som arbetsgivare och kan man separera det vanliga varumärket från arbetsgivarvarumärket? Nicholas Ind skriver i en krönika på PR-byrån Springtimes Orangeriet:

"As Melissa Dyrdahl, Senior Vice President, says, ‘A lot of the reason people join a company and stay with it are to do with intangibles – the culture and the brand. Do I want to say I work at Adobe? Is that cool?’ Equally Richard Branson has long argued that the success of Virgin, has been its emphasis on employees – for him they are the pre-eminent audience for the organization. They define the experience for customers and ultimately determine company performance". (Läs hela artikeln här)

En viktig faktor i varumärkesbyggande som arbetsgivare är betydelsen av att långsiktigt skapa relationer med den målgrupp man vill rekrytera, framförallt i lågkonjuktur. Även om man inte har några tjänster att erbjuda så kan ett väl upparbetat kontaktnät och ett kontinuerligt rekryteringsarbete vara bokstavligt talat guld värt när konjukturen svänger. Då handlar det om att snabbt få tag i den bästa kompetensen samtidigt som erbjudanden riktade till nybakade studenter kommer från många håll. Att finnas med i dessa studenters top of mind som en tänkbar plats att starta sin karriär kan helt avgöra företagets möjlighet att rigga organisationen vid en ökad efterfrågan.

Ett företag helt inriktat på Employer branding är Universum Communications som bland annat gör den årliga attitydundersökningen Företagsbarometern om vilka företag studenter helst vill arbeta på.

6 kommentarer

Employer branding – buzz eller viktigt?

bisonblog har hittat en intressant krönika hos PR-firman Springtime om Employer branding – där arbetsgivare bygger sitt varumärke utifrån vilken målgrupp man vill rekrytera till företaget. Nicholas Ind, som skrivit Springtime-krönikan, citerar Warren B…

Living the brand

Via bisonblog I find an interesting article by Nicholas Ind about employee branding. The article is published on PR agency Springtime’s webpage and it touches upon a subject that is highly relevant in the professional services industry.

Extreme Personal Branding Makeover

Another aspect of personal brands of the employees in a company is covered in an article I found via bisonblog (Swedish) by Nicholas Ind about employer branding ([url=http://extranet.springtime.nu/kronika.asp?id=21]The article[/url]).
With positive pe…

Jag tycker personligen att många gör begreppet ”varumärke” en otjänst genom att smeta ut det på allt och alla. När Zlatan missar en straff skriver sportreporten att han bör tänka på sitt ”varumärke”.
Min egen fascination för varumärkesvärlden kommer från den oerhört kraftfulla påverkan dessa symboler kan ha både ur ett internt och externt perspektiv. Jag har inte funnit någon annan managementfilosofi som så effektivt leder och styr företag och organisationers fokus. Med varumärket som utgångspunkt är det lätt att se ”helheten” i ett företag. Därför tycker jag också att begrepp som ”personal branding”, ”internal branding”, ”employee branding” och allt vad som nu uppfinns snarare bidrar till utspädning och ökad förvirring, än tvärtom.
I en studie som jag nyligen genomfört tillsammans med Frans Melin, forskare och konsult vid Lunds Universitet såg vi att de företag som är mest framgångsrika (vad det gäller lönsamhet) lägger lika stor kraft på det interna perspektivet som externa perspektivet. I dessa företag är varumärket ett löfte till marknaden – organisationen skall vilja och kunna leverera i enlighet med detta löfte. Det interna perspektivet är med andra ord en förutsättning för det externa. Vill du läsa mer om studien kan du göra det på http://www.brandorientationindex.se
Mvh
Johan Gromark
Label Varumärkesutveckling AB
http://www.label.se

Intressant kommentar. Jag håller delvis med dig om begreppsinflationen som ofta går ut på att säga samma sak med nya tuffa ord. För mig är varumärket summan av väldigt många faktorer – interna såväl som externa. Det rent aktiva dedikerade varumärkesarbetet är som toppen av ett isberg när det gäller vad som påverkar och bygger ett varumärke. Det ser jag snarare som en slags termometer och rorkult kombinerad.