400-600 reklambudskap sköljer över oss varje dag i magasin, reklamtavlor, på TV och i dagstidningar. Ett av elva har ett direkt budskap om skönhet och då är inte de indirekta medtagna. Så skriver About-Face på sin sajt som syftar till att bekämpa sjuka skönhetsideal och stärka självförtroendet hos kvinnor i alla åldrar. Allt detta på ett rappt och ofta sarkastiskt sätt.
I gallery of offenders presenteras reklam som spelar på stereotypa snedvridna ideal. Invid varje exempel visas kontaktuppgifter till den människa (ofta VD:n) som är ytterst ansvarig från det annonserande företaget. Ett djärvt grepp i klass med flicka-org-kampanjen som hängde ut flera svenska makthavare i mediabranschen, bland annat Charlotta Gustafsson, chefredaktör för Vecko-revyn, som dessutom sitter med i flicka.orgs advisory board. Vad jag tycker om det kan du läsa här.
Om en kampanj från Dior skriver About-face:
"One theme in advertising is to infantalize women–while turning them into sexual objects: baby pink accessories and a matching teddy bear. The real message here seems to be "innocence" rendered as helplessness. This ad and dozens like it hold out the possibility of being both sexy and childlike. Adult women pretending to be children pretending to be adult women."
Sajten tar även upp hur en djurrättsorganisation krockar i sitt budskap när de på bekostnad av ännu en exploaterad kvinnokropp propagerar för djurens rätt. "What about the Ethical Treatment of Women and Girls?" är frågan.
About-face är en väldigt nödvändig sajt. Lättillgänglig information blandas med mer djupgående analyser och man får som läsare en ordentlig genomgång av hur mediapåverkan och skönhetsideal påverkar många kvinnor. Det som är befriande är bristen på myndighetsspråk och moraliserande pekpinnar. Istället får du ta del av tydliga exempel och konkreta handlingsplaner om hur du kan aktivera dig inom området. Bra där.
1 kommentar
Och jag föreläste inför ett gäng studenter i veckan och fann mig stående framför en grupp där flickorna ståtade med häftigt urringade jumpers med springan mellan brösten väl exponerad.
Bara häpnade att se samma sak i föreläsningssalen som jag för inte så länge sedan hade förvånats över när jag tittadet på programmet ”Så ska det låta”. Fast naveln syntes inte i år!!
Så säg inte att media inte påverkar människor!