Apsis presenterar i sitt senaste nyhetsbrev femton anledningar att driva en företagsblogg. De gör en bra sammanställning av alla tänkbara användningsområden även om vissa av punkterna känns lite krystade. Till exempel föreslår Apsis att föräldraledig personal ska ges möjlighet att skapa egna bloggar för att kunna publicera bilder på barnet samt hålla kontakt med kollegorna – ett bra användningsområde för en blogg men kanske inte för en företagsblogg? Här kommer huvudpunkterna från listan:
15 anledningar till en företagsblogg (Corporate blog) enligt Apsis:
Kundservice
Marknadsföring & PR
Artikelarkiv
Intern kommunikation
Minimal kostnad = Snabb ROI
Kompletterar webbplatsen
Synliggör kunskapsföretaget
Ingen tidstjuv
Ett personligare företag
Projektplats
Almanacka
Företagets historia
Håll kontakt med föräldraledig personal
VD-rapporter
Kommunicera i ljud
(Läs hela listan med kommentarer kring varje punkt.)
[tips via Jack]
Något som jag tycker lyfts fram för lite när man pratar företagsbloggar är de interna användningsområdena. Precis som man kan se i den tidigare publicerade bloggmatrisen så finns det många sätt att använda bloggtekniken inom knowledge management-området och jag skulle gärna ta del av exempel på lyckade satsningar från svenska företag.
3 kommentarer
Håller helt med att man tänker för lite på intern användningsområden, jag ser t ex dessa:
Internutbildning: låt personalen utbilda varandra via nischade bloggar inom olika områden.
Som ett sätt att få intranät mera levande, att låta flera bidra, och öppna för dialog snararare än kommunikation uppifrån, vilket ju är en anledning till att många intranät inte fungerar.
Hej! Hittade hit när jag surfade kring ämnet företagsbloggande. Har precis skrivit ett inlägg på min blogg kring detta och länkar hit till dig 🙂 Verkar vara en bra och intressant blogg du har här… kommer definitivt hit igen..
[…] 2005 uppmärksammade Fredrik Wass att Apsis gett ut en lista med 15 anledningar till varför företag ska blogga. Argumenten från […]