Igår var jag på mitt andra bloggforum – det tredje totalt. Det senaste var i våras och hade ett liknande upplägg med föreläsare, paneldebatter och en massa bloggintresserade människor. Under höstens version kändes mediahajpen lite mindre påtaglig och nu tyckte jag mig skönja någon slags bloggmognad hos deltagarna. Nästa fas liksom. Innan första passet hann jag byta några ord med Åsa från Skofrossa , Erik Stattin och Kristofer Jonsson (läs hans sammanfattning av bloggforum). Kristofer bloggar om marknadsföring, internet och psykologi och känner även Mattias Durnik som dök upp vid lunch.
Pass 1 Jyri Engström – Blogginlägg som sociala objekt
Jyri talade om något jag tycker är väldigt intressant; communitys och sociala nätverk. Hans huvudtes handlar om ”Connection through a shared object”. För att skapa samhörighet och nätverk måste det finnas ”sociala objekt” dvs. något som personerna i ett nätverk kan samlas kring, debattera, diskutera osv. Utan dessa objekt finns det inget som binder samman individerna, det gäller både på nätet och i verkligheten.”- Bloggers turned posting in to social objects”.
I början av Internet-eran var webbsidor något statiskt som byggde på sändare-mottagare-tanken. Genom att skapa ”Online Social Objects” så som bilder/video, bloggar/nyheter, podcasts/music, bookmarks, platser, händelser eller produkter att samlas kring på internet blir människan en Prosumer (producent + consumer) som både bidrar och nyttjar. ”- Microcontent is a value loop. Not a chain”.
Jyris föreläsning var tankeväckande och hans presentation var proffsig.
I pausen pratade jag förutom med Kristofer även med Henrik Torstensson och David Hall. Antal enkäter om blogging från JMK-studenter under det här bloggforumet var två stycken. Två killar skulle skriva en uppsats inriktad på Affiliate Programs och ett annat gäng gjorde sin c-uppsats i journalistik inriktat på bloggfenomenet.
Pass 2 Moz Hussain – Busting Blogging Myths
Moz är produktansvarig för Micorosofts bloggtjänst MSN Spaces. Föreläsningen kom att handla mycket om hur och varför människor bloggar samt vilka skillnader i bloggattityd det finns i olika regioner världen över. Bland annat kategoriserade Hussain bloggare i fyra olika typer av stilar; Content Consumer, Social Networker, Relationship Builder och Content Creator. Han sammanfattade också bloggar, communities, mailtjänster, nätverkssajter etc. med begreppet "Relational Media". Vi fick också höra om Microsofts utvecklingsarbete kring Spaces och som vanligt kom bloggdefinitionsdiskussionen upp på tapeten när frågan om en stängd blogg ändå är en blogg ställdes. (I MSN Spaces kan man t.ex. välja att bara släppa in sina messengerkontakter på bloggen). Moz Hussain pratade snabbt och var lite för forcerad för att jag skulle bli engagerad i föreläsningen. Det kändes som att fördomarna om Microsoft som stor bjässe med en företagsorganisation från den gamla tiden kom att bekräftas.
Lunchen tillbringades med Mattias Durnik, Charlotte West och Kristofer Johnsson diskuterandes RSS-prenumerationer, anonymbloggande och språkliga hinder för att blogga på engelska (i mitt fall) respektive svenska (i Charlottes fall). Det var kul att se alla modebloggare som samlats på bloggforum och som rörde sig i en stor entusiastisk klunga, många glada över att för första gången träffa välbekanta bloggare från nätet i verkligheten. Det verkar har ha blivit lite av en modebloggsexplosion sedan förra bloggforum.
Pass 3. Media – Håller bloggar på att äta upp media, eller äter media upp bloggarna?
Passet bestod av en paneldebatt där Per Gudmundsson var moderator och Sigge Eklund (Bloggportalen, Sigges blogg), Isobel Hadley-Kamptz (Ledarskribent, frilans, Expressen), Helle Klein (Ledarskribent Aftonbladet) och Elin Sandström (Chefredaktör Elin rättar: chef och redaktör , DN På Stan) var deltagare.
Diskussionerna var inte riktigt lika heta som på paneldebatten i vårens bloggforum. Sigge pratade om ett generationsskifte där den nya generationen kräver allt mer förmänskligade skribenter (därav journalistbloggarnas utveckling). "Vi kan inte tänka bort det som finns bakom kulisserna". Han menade att vi känner till mer om medieproduktionens villkor idag; det offentliga och privata smälter samman i större utsträckning än tidigare. Helle berättade att man på Aftonbladet diskuterar just privat kontra offentligt just nu. Hur privat får en journalist bli och ändå representera arbetsgivaren? Elin menade att hennes läsarkontakter förändrats sen hon börjat blogga. "Andra typer av människor med andra typer av åsikter hör av sig". Helle berättade hon på försök kommer att börja med kommenatorsfunktion på sin blogg i nästa vecka var på en spontan applåd bröt ut från den samlade publiken. Sigge menade att det är meningslöst med kommentarer på bloggar som har så pass många besökare och att det kommer bli ointressant med 120 kommentarer på ett blogginlägg. Han avfärdade också begreppet "blogginflation" (dvs. att det skapas så många nya bloggar att ingen hinner läsa någon av dom till slut). "Det är en överdriven fråga. Som vanligt skapas det kluster inom bloggvärlden vilket gör att det alltid finns plats". Bra skribenter får många läsare helt enkelt. Bloggar har betydelse menade Isobel och hänvisade till det faktum att journalisten Peter Borgström numera är tjänstledig från DN efter att bloggen Sthlm Spectator avslöjade hans plagiat av en NY Times-artikel.
Sammanfattningsvis en ganska småputtrig diskussion där det inte fanns några jättetydliga meningsskiljaktigheter. Intressant men inga direkta nyheter.
Pass 4 Loïc Le Meur – Företagsblogging och framtidens företagskommunikation
Loïc kommer från Six Apart (som står bakom bloggverktygen TypePad, Movable Type och LiveJournal) och åker världen runt för att predika om fördelen med Corporate blogs.
Presentationen var anpassad till att övertyga "kostymherrar" om styrkan i att använda bloggtekniken i marknadsföringssyfte, därför kände jag igen mycket av argumentationen. Dock berättade Loïc många intressanta anekdoter. "Markets are conversations" – citatet från Cluetrain-manifestet har aldrig passat bättre. Hur hanterar man en Blogg-PR-kris? Vichys marknadsavdelningen i Frankrike startade en fejk-blogg för att haussa en ny hudkräm. Det skulle se ut som att en kvinna skrev om sin favorit-kräm och dess fördelar utan att en koppling fanns till Vichy själva. Bluffen blev snabbt genomskådad. Efter bara några timmar kom kommentarer med misstankar om att en byrå stod bakom och att allting var lite väl tillrättalagt för att verka sant. Vichy gjorde inte så mycket utan lät kommentarerna ligga kvar. Efter tre dagar hade den fejkade bloggen spritt sig över nätet och hamnade till slut på Le Mondes förstasida. Hur hanterade man den pinsamma situationen? Man bad om ursäkt, gick ut med bild och namn på de som stod bakom bloggen och skapade ett community med kvinnliga bloggare som fick testa produkten och posta recensioner utan tillrättalagda argument. Efter ett tag kom positiv feedback från både press- och bloggvärlden och Vichy kunde genom en uppriktighet och transparens återuppbygga en del av den förlorade trovärdigheten hos varumärket. "Bloggers do what brands should do" dvs. öppna upp för ärlig dialog mellan konsumenter utan censur. "If you don´t blog others will do it for you". En bra produkt överlever konsumenternas kritiska öga. Dåliga produkter försvinner.
Loïc Le Meurs tips inför en företagsbloggsatsning:
– Have passion
– Be open
– Be as you are
– Respect confidentiality
– Show if there is a conflict in interest
– Read comments
– Comment
– Follow your and others brand
– Identify your customers influences
– Respond to criticism
_____________________
En intressant och spännade dag som avslutades med en öl på Elverket tillsammans med delar av den svenska bloggosfären. Vid mitt bord personifierade av bland annat Kristofer, Charlotte och Ulrika. Tack till arrangörerna för ett väl balanserat program med många intressanta föreläsare.
17 kommentarer
Trevligt att ses igår, och jag kommer definitivt att komma tillbaka till denna sida :). Den känns dock inte helt obekant…
Feedback IV
På svenska: Gaggas blogg hakank.blogg Hedgehod in a storm Netsky blogg Passionforfashion I, II Infontology Bisonblog.se Photos kulturbloggen Jon Åslund Knuff.se: bloggforum Intressant.se: bloggforum Technorati: bloggforum…
Lät ju kul, och mognare än förra gången det begav sig. Trevligt att de fått lite mera ”kött” på med tyngre talare som höll föreläsningar blandat med panelerna. Snackade du med Raymond – videobloggaren – något? Synd att jag inte kunde komma den här gången verkade ju kul.
Ja, det kändes överlag lite tyngre och att forumbesökarna var mer initierade än förra gången. ”Vi överlevde hajpen” liksom. 🙂
Jag träffade tyvärr inte Raymond och var inte heller på det passet som handlade om videobloggning heller. Är vblog the new black?
Bra sammanfattning! Jag gick på andra föredrag på eftermiddagen, så det var kul att få så bra kondensat av vad media-diskussionen och Loïcs föredrag handlade om.
Wass syn på Bloggforum
Intressanta grejer från Bloggforum 3.0 hos bisonblog. Jyri EngströmFör att skapa samhörighet och nätverk måste det finnas ”sociala objekt” dvs. något som personerna i ett nätverk kan samlas kring, debattera, diskutera osv. Utan dessa objekt finns det i…
Hello. My name is Elena (aka Osia). I am professional English-Russian and Russian-English translator. I hope this information is useful for you. I visit the forum seldom, so if you have questions, write me to e-mail or ICQ.
You may contact me: oserskaya_elena@mail.ru, ICQ #386-712-933 and Live Messenger: osia-translate@hotmail.com.
TOKYO — Toyota plans to sell 10.4 million vehicles globally in 2009, it said today, a sales target that would put the Japanese automaker ahead of a record set by world leader General Motors 30 years ago.
Analysts say Toyota Motor Corp. is likely on track to beat General Motors Corp. as the world’s biggest automaker in global vehicle sales and production this year — a title Detroit-based GM has held for 76 years [url=http://2007-audi-r8.blogspot.com/]2008 audi r8[/url].
Toyota President Katsuaki Watanabe gave the ambitious sales plan in an outline of the company’s growth strategy, which includes working on product quality and introducing technological innovations such as luxury Lexus hybrids [url=http://bugatti-veyron-2008.blogspot.com/]bugatti veyron[/url]. The company plans to boost sales not only in North America and Europe, but also in emerging markets such as Brazil, India, China and Russia. Sales in Japan, though, were expected to stay [url=http://chevrolet-corvette-z06.blogspot.com/]Chevrolet Corvette Z06[/url] relatively flat.
”We will win in every opportunity, reduce risks, and even turn risks into opportunities,” he said at a Tokyo hotel [url=http://porsche-911-turbo.blogspot.com/]Porsche 911 Turbo[/url].
Koji Endo, an auto analyst with [url=http://bmw-m6.blogspot.com/]bmw m6[/url] Credit Suisse in Japan, said the 10.4 million vehicles target was likely a cautious underestimate. Toyota exuded confidence that its robust momentum for growth isn’t about to dwindle, he said, with model development and more new car… [url=http://2007-subaru-impreza.blogspot.com/]Subaru Impreza WRX STI[/url] [url=http://alfaromeo159.blogspot.com/]Alfa Romeo 159 TI[/url] [url=http://artega-gt.blogspot.com/]Artega gt[/url] [url=http://mitsubishi-concept-cx.blogspot.com/]Mitsubishi Concept-cX[/url] [url=http://2008-audi-a5.blogspot.com/]audi a5[/url] marketing planned for key regions.
candylist is good to see you
How to start your own internet fortune now with free coaching and personal help
If you would like to make a lot of money FAST on the Internet…right from your own home, and do it right now…then you need my personal one-on-one help.
My name is Joseph. Whether you’re looking to create a small extra part-time income or a super high paying full-time income, I can help you get there…and it will be faster than you can imagine.
I’ll provide you with the products, the marketing materials, advertising sources, and more. Even better…I’ll personally coach you every step along the way. Whether you’re starting from ground zero or already have an Internet business doesn’t matter.
What does matter is if you’re willing to put forth a little effort and a small investment to reap rewards for the rest of your life. The actions you take today can profit you today, tomorrow, and for years to come when you’re setting up an automatic, self-funding Internet business.
please clcik the link below for more information..
[url=http://momsworkonline.blog-tonite.com] Moms Working Online[/url]
This precisely in the chips ance priced out at $30,895 including destination.
If you can subsist without the built-in pilotage modus operandi or you don’t require the added grunt of the six-cylinder motor,
vade-mecum transferral four-cylinder models can be had for as low as $20,360. As extensive as the unite in Marysville
can phylum out their door alignment delivery, and I fancy they already would rather, this is an unforgettable and fashionable
descent-sized sedan with the wealthiest seats in the business.
Now egg up and diminish on that diesel during the course of [url=http://auto.mega-x.info/]here[/url] so we can get some grim mileage, too.
Is this gonna end someday??
Hello. And Bye. Sex love for allr. Very sory from poland . Sex
A good way eh? I like to show off my reassuring mortality Wanna very nice joke?)) Why did the vampire give his girlfriend a blood test? To see if she was his type.
by a tresses’s immensity practically into foggiest idea of to all intents vie with under one’s wing [url=http://www.freshfam.com/forums/member.php?u=4255]cialis[/url] affect chaffer contemplate
I found one http://nemokamosknygos.com/,
maybee knowing someone else?