Några tankar kring spelvärlden ur ekonomisk synvinkel
Vid en sökning på Warcraft på den populära annonstjänsten Blocket hittar man otaliga exempel på nätverksspelande individer beredda att sälja sin karaktär i spelet World of Warcraft till personer som vill slippa levla (spela sig igenom olika nivåer/levels). Priserna ligger från 150kr upp till nästan 5000kr bland de aktuella annonserna. Det finns även speciella marknadsplatser för WoW-relaterad försäljning. På Allakhazams magical realm finns en guide till World of Warcraft Economics. Där går man igenom fem sätt att tjäna pengar med hjälp av spelet, vilket inte är så långt ifrån traditionell marknadsteori.
There are five basic ways people make money in the world of warcraft:
1) Gather Leather/Herbs/Ore/Fish – supplies
2) Farm for loot/gear
3) The Crafter
4) Buy low/sell High
5) Control the market
För ungefär ett år sedan skrev jag om spelet Project Entropia och hur man där kan växla virtuella pengar frånspelet till riktiga dollar och tvärtom…
"Människor är alltså villiga att investera riktiga pengar för att uppleva virtuell framgång som i sin tur går att växla tillbaka till verklig ekonomisk framgång och i förlängningen tillväxt. Vilka marknader kommer vi att agera på i framtiden? Var går gränsen mellan virtuella upplevda samhällen och faktiska reella diton när till och med ekonomin sammanflätas? Lever vi inte redan nu med en virtuell ekonomi med tanke på hur dagens aktiemarknad fungerar?"
Researcher skriver om en undersökning av 1350 spelare som fått testa reklam inlagda i spel. Det är ingen tvekan om att hela gamingvärlden skapar intresse hos företagen. Om en person lägger flera timmar per dag på hängivet spelande så är det också där, i spelet, som man lättast når fram till målgruppen.
Går det att tjäna pengar på att spela (och inte bara sälja och köpa saker relaterade till spelet)? Det finns till exempel sponsrade klaner med spelare till nätverksspel som CounterStrike, Battlefield, Call of Duty m.fl.
AnDuran på Gamingeye skriver i en krönika:
"Nu med tiden som gått, är jag ganska säker på att allt fler gamers har stött på ordet ”progaming”. Trots att ordet inte funnits i mer än några år så tar det raska steg framåt, vare sig vi vill det eller inte. Men, mina kära läsare, det finns förhinder. Hinder som bromsar progamings utveckling. För det första är detta något helt nytt. Förra generationen har ingen som helst aning om vad detta är och allt fler tycker att idén bakom progaming endast är barnsligt och dumt. Att tjäna pengar på att spela?! Många (och framförallt den äldre generationen) är emot progaming, de flesta argument de kommer med, tror jag är grundat på fördomar."
Vidare om framgångsfaktorn hos progaming och hur man i Korea kommit längre i utvecklingen av spelande som underhållning:
"Vi har underhållarna (det vill säga spelarna), vi har ambitionen, vi har pengarna. Men allt detta är fullständigt onödigt om vi inte har det allra viktigaste: Publik, publik och åter igen publik! Det krävs publik. Vi måste ha människor som förstår sig på spelet och som är minst lika insatta som vi. Såna finns det inte gott om i Europa… ännu."
6 kommentarer
Bra skrivet.
Värt att påpeka om World of Warcraft är dock att skaparna av spelet är mycket negativa till idén med att sälja ”virtuella varor” och konton till andra spelare, för riktiga pengar. Om man gör detta och blir påkommen är risken är att man blir avstängd från spelet.
Det sista är intressant. Vad jag förstår så även i USA går det allt emllan 10-100 åskådare på varje spelare vid de stora nätverksevenemang.
Vad man också kan slås av är att spelare inte bara är så lata att de sitter inne och spelar hela dagarna. Nu orkar de inte ens det. Vilket osökt för mig till den tillfälligheten att jag idag fick en medalj av överbefälhavaren för lång och trogen tjänst som reservofficer (dvs sparken). Och om det är någon hugad Bisonläsare som vill slippa att springa runt i skogen i 15 år men ändå vill skina när ni går på fest så är utgångsbudet på medaljen 500 spänn.
🙂
>LAKE
Ja, jag antar att WOW-skaparna är negativa eftersom den parallella spelmarknaden delvis innebär förlorade intäkter. WOW är ju trots allt ett betalspel med månadskostnad osv.
>Hans-Eric
Kan man titta på Band of Brothers så kan man väl titta på en klan-match i Call of Duty. 🙂 Ang. din medalj så väntar jag ett tag med att ge bud tror jag. Jag blir fortfarande kallad till repveckor vart fjärde år. Tydligen tillhör jag ett ”prioriterat förband” som det brukar heta. Vi skulle ev. åkt till Murmansk tillsammans med kärnkraftsinspektionen för att sköta det mobila sambandet under lite ”civila” strålningsmätningar (mycket atom-skrot där borta).
Fascinerande. Man undrar vad det blir för timpeng och hur många som skulle kunna försörja sig helt på att ”levla upp gubbar” i dataspel.
Undrar för övrigt vad skattemyndigheten säger om de där försäljningarna.
Bra skrivet! Angående framtid tror jag Prediciton Market ärnågot som hör till, speciellt då de som jag tror kommer att vara en del i virtuella världear (steg ett i soical communitites)
Lärde mig om Predition market när jag läste boken ”wisdom of Crowds”. Prediciton market tror jag är 3.0 IT, något som kommer att komma mer och mer och anävndas både publikt men också inom beslutsfattning inom organisationer.
Kolla in Bloggen nedan, grymt uppdaterat inom området
http://www.midasoracle.org
Svenks aktör som jag googla fram som håller på med Predition market i sverige! coolt med företag i framkant!
http://www.redict.se