Vi bloggare gillar att skriva om när bloggar haft inflytande i olika sammanhang. Den här gången är det Durnikblog som tipsar om när PriceRitePhoto åkte på däng inte bara en utan två gånger som det verkar.
"WHEN PRICERITEPHOTO CAME UNDER ATTACK in the blogosphere several weeks ago after a tech blogger known as "Thomas Hawk" posted complaints about the company online, the e-commerce store was left facing ruin. It was delisted from PriceGrabber.com and Yahoo! Shopping, and angry consumers attacked the store’s Web site. At the time, Howard Baker, a manager at PriceRitePhoto, told OMD that the store had lost "millions" in two days. "
PriceRitePhoto försökte sedan att komma undan sitt dåliga rykte genom att helt sonika byta namn på företaget. Det avslöjades snart av samme "Thomas Hawk" som inte tvekade att dra igång drevet ännu en gång. Ett annat citat från samma artikel om varför konsumentmakten är större digitalt än IRL kommer från JupiterResearch Senior Analyst Vikram Sehgal:
"Blogs are becoming really popular as a way of letting people know your views. Intuitively it is easier to do instead of putting up posters outside of the store you had a bad experience with."
1 kommentar
Fast jag tvekar till att PriceRitePhoto förlorade miljoner dollar på två dagar. Skulle innebära en på årsomsättning på över en miljard kronor. Kanske, men inte övertygad.