Bygg varumärket i maskinhallen

Det här är två bilder på löpande bandet i Volkswagens Phaeton-fabrik i Dresden. Bra exempel på hur man redan i produktionsledet kan stärka varumärket. Det måste ju inte vara kliniskt rent och parkettgolv för att göra bra bilar, eller?

Det här är två bilder på löpande bandet i Volkswagens Phaeton-fabrik i Dresden. Bra exempel på hur man redan i produktionsledet kan stärka varumärket. Det måste ju inte vara kliniskt rent och parkettgolv för att göra bra bilar, eller?

Bilfabrik

Bilfabrik2

Foto: Michael Moore på VWVortex, the volkswagen enthusiast website
Fler bilder från fabriken
[Länktips: Buzz]

6 kommentarer

Det var utan tvekan den snyggaste monteringshallen jag har sett! (inte för att jag har sett så fruktansvärt många i mina dagar).
Hade vart skoj att se en undersökning på hur kvaliten på arbetet påverkas om man jobbar i en sån miljö kontra en traditionel verkstadsmiljö. Det känns som om det borde göra att man lägger ner lite mer känsla i arbetet. Eller?
Verkligen skoj att företag börjar tänka helhet! Det kanske blir svårare och svårare att hålla en skimrande fasad och en smutsig bakgård (både bildligt och bokstavligt) i dagens informationssamhälle?
En produkts kvalite måste genomsyra alla delar i företaget nu för tiden. Folk blir mer och mer kräsna.
Saker som jag kan reta mig på är tex. när man köper avancerad och dyra prylar från företag som är stora och seriösa och märker att monterings- eller bruksanvisningar är värdelöst översatta och ser dessutom ut som en potta skit. Jag kanske är miljöskadad eftersom jag jobbar med sånt, men det sänker helhetsintrycket ett par snäpp. Jag kopplar det med en gång till snygg yta utan innehåll.

Ooooooh. Sånt gillar vi. Läskigt hur många företag som har typ ”teknikens framkant” och ”Modern” och jadajadajada som kärnvärden och ändå sitter i grå kontorskryptor med trista möbler a la folktandvården.

Jo, som du ser ovan så var det på det där entusiastforumet jag hittade bilderna också. Via Buzz förstås. 🙂
Pratade med en kompis på lunchen som menade att Volkswagen bara använder ovanstående fabrik när de har studiebesök eller vill impa på bilspekulanter, och att de i själva verket även har en vanlig fabrik som tillverkar Phaeton. Det känns inte direkt chockerande om så är fallet. Varumärkesbyggandet går ju bra via Viral ändå.

Ja, såklart… .. det är jag som slarvar med läsningen! =)
Kanske börjar det bli en skada det med, att man undviker att lägga för mycket märke till länkar, för då riskerar man att hamna i den eviga ”länk-loopen” och bara flyter vidare! =)