Suburbia har bevakat publiceringen av Observers uppdaterade bloggbevakningslista. Den tidigare listan kommenterades flitigt här på bisonblog och efter ett svar från Observer om hur bloggurvalet går till så har nu listan uppdaterats. Några nya namn har tillkommit och några är borttagna. Jag tycker dock Fredrik Wackå beskriver en viktig aspekt av alla dessa listor som säger sig utkristallisera de opininionsbildande elementen i blogosfären. Det handlar inte om enskilda bloggar utan om summan av alla röster som totalt sett utgör en temperaturmätare av människors åsikter och meningsutbyten.
"Man ska exempelvis komma ihåg att det vanligaste blogginnehållet är en fundering kring annat blogginnehåll (se denna post…). De stora, välkända bloggarna diskuterar ofta andra, mindre kända bloggares tankar och åsikter.
Det kan tyckas vara en filosofisk skillnad men ger konkreta effekter för hur bloggar bör omvärldsbevakas. Ett företag ska hitta och förstå strömningarna innan de når fram till en påhittad A-lista. Det tips jag ger alla mina kunder är därför att strunta i Observer. När Observer upptäcker något har det antagligen kokat ett tag redan."
(Läs hela inlägget med exempel på hur man som företag kan bevaka sitt varumärke i blogosfären)
Så kallade A-listebloggar må vara fint att förpacka i listor och presentera i traditionell media, speciellt när hajpen är ny. Det blir helt enkelt bra nyheter med "uppstickare" eller "gräsrotsrepresentanter" som visar sig konkurrera på ojämna villkor med de stora aktörerna. Men precis som Fredrik Wackå säger så är du som företag lika sent ute när någon av A-listebloggarna uppmärksammar dig som om en större tidning gör det. Då är det bara att hoppas att uppmärksamheten är positiv. Enligt min bedömning utgör inte Observers bevakningslista en förteckning över den svenska A-listan, även om flera av dess medlemmar finns med där. Jag tycker att Observer ska satsa ännu mer på sin bloggbevakning och istället för att lista ca 80 bloggar följa strömningarna bland alla de tusentals bloggar som hela tiden uppdateras i Sverige. Tekniken för att göra det finns redan och jag vet inte om det är av pedagogiska skäl man väljer att lyfta fram en begränsad lista för sina kunder istället för att helt enkelt säga att man bevakar x antal tusen bloggkällor.
2 kommentarer
Tyvärr så tror jag helt enkelt att bloggosfären är alltför stor och dynamisk för att låta sig kategoriseras på det sätt som Observer försöker göra. Fokus flyttas fram och tillbaka hela tiden mellan olika bloggar, och det skulle krävas betydligt större insats för att hålla en sådan lista fräsch.
Håller helt med Erik Hultin. Bloggosfären är dynamisk och svårfångad för stora traditionella aktörer som i grunden har sin kompetens i bevakning av traditionella medier.
T – http://www.trendency.net