Tom Asacker är författare till boken A Clear Eye for Branding och Sandbox Wisdom. Han föreläser regelbundet om företagande och varumärken och skriver för internationell affärspress. Videoklippet nedan innehåller ett collage med inspelningar från några av hans föreläsningar där han säger en del intressanta saker som du säkert hör förut men antagligen tjänar på att höra igen.
"- A brand is an expectation. It is not a promise. And there is a big big difference.
– Repetition does not cause memory. Relevance and emotion cause memory.
– The brands that are going to be big today are the ones that tap into the social changes taking place. Not quality. Not service. Not well financed. Not well known. Taking advantage of, and watching the changes taking place in the market place."
Tom Asacker beskriver också Nike’s framgång som varumärke, varför företaget inte lyckades behålla förstaplatsen och hur uppstickaren Reebok lyckades vända sina kurvor uppåt. Att varumärken handlar om känslor är inget nytt. Asacker berättar roliga exempel, som t.ex. hur en marknadsförare på Harley Davidson beskriver sitt arbete.
"We don’t sell motorcycles. What we sell is the ability for a 43 year old accountant to dress up in black leather, drive through a small town and have people be afraid of him."
Se videoklippet med tio minuters varumärkesprat i collageform:
"Rational man is a myth. As long as you wanna play the rational game you will not stay in business."
2 kommentarer
Sorry Fredrik det blev fel trackback. Konstigt. Jag får pinga till rätt inlägg också. Du kan ju ta bort den felaktiga
Asackers soundbites
Fredrik har hittat en intressant collagefilm med Tom Asacker och det är ett antal bra soundbites han levererar:
– A brand is an expectation. It is not a promise. And there is a big big difference.
– Repetition does not cause memory. Relevance and emot…