Michael Mattis på Yahoo! Publisher Network blog har talat med Margaret Holland, Senior account manager på YPN, om placeringen av webbannonser. Hon hänvisar till olika studier som undersökt hur besökare "scannar av" en sida och berättar hur det vanligtvis går till:
"Eye tracking studies (like the ones cited here and here) have shown that people tend to look at the top-center or top-left of a site first, then track to the right and down the right side, slanting back up across the page to just below the upper-left corner and down the left side – all in an instant."
Slutsatserna används i inlägget i första hand till att diskutera placering av annonser men besökarmönstret kan även vara intressant att ta till sig för att förstå hur dina besökare uppfattar innehållet på din blogg eller hemsida. Kanske vill du lyfta fram en specifik länk på din sajt och undrar varför ingen hittar den? Läs mer om innehållsplacering på YPN-bloggen. Så här tittar merparten av alla besökare på bisonblog enligt modellen:
2 kommentarer
Vi läser i F-form på webbsidor
Jakob Nielsen har gjort en undersökning om ögats rörelser när man läser en webbsida. Det här är nog väldigt viktigt att tänka på när man designar sin webbsida och sitt undervisningsmaterial på webben. Det märks också alltmer att material på webben är…
Lustigt nog så ändrade jag en komponent på min blogg mellan Start och siffran 1 i denna bild, och efter en månad är det fortfarande ingen som har noterat förändringen. Jag misstänker att det betyder att jag inte förlorar särskilt mycket intäkter på att inte ha någon reklam.