I en intervju med Press Gazette talar Nikesh Arora (Google European vice president) om journalisternas roll på nätet. Han menar att journalister som inte lyckas behålla greppet om sina läsare när de går från tryckt media till digital distribution löper risk att konkurreras ut av skribenter från nystartade sajter.
"All journalists who are going to be in this business for a while need to become bloggers"
"People who are really knowledgeable, who can weigh both sides of an issue, who can write intelligently, are turning out to be the better bloggers. A lot of journalists carry the respect and loyalty of the readers, and the need to make sure they keep that community when they go online."
Läs hela storyn.
[Länktips: Nya ordlekar]
1 kommentar
Visst kan det vara så. Journalister BORDE ta till sig den nya tekniken som erbjuder två-vägs-kommunikation som komplement till masskommunikationen.
Men min uppfattning är att många journalister känner sig hotade av bloggfenomenet. Tempot är högre på nätet och källkritiken ligger mer hos läsaren när det gäller bloggar än när det gäller traditionella medier.
T – http://www.trendency.net