Johan Thorén har kammat till sig och för Dagens Medias räkning träffat Que Gaskins, varumärkesstrateg och Reeboks räddare i nöden. En lång och intressant artikel om hur branding fungerar inom sport- och musikvärlden. Gaskins har jobbat med personer som Gwen Stefani, Jay-Z, Allen Iverson, Andy Roddick, Lucy Liu, Yao Ming, 50 Cent och Stevie Williams samt är grundare av byrån Ad*itive. Bland annat talar han i intervjun om vikten av målgruppsanalyser som gräver lite djupare än standardforumläret.
"På vilka sätt går Reeboks strategi djupare än bara inse kopplingen mellan sport, musik och underhållning?
– Desto djupare du går när du tittar på människor, in i deras insikter, deras intressen, hur de tänker, desto djupare och mer kulturell och relevant blir kontakten. Om jag kan gå in djupt och verkligen förstå hur en människa tänker och vad det verkligen är som driver honom eller henne är det stor skillnad mot om jag bara skrapar på ytan genom att låta någon fylla i frågeformulär, där det ofta bara är tillåtet att välja ett svar: Vilken är din favoritsport? Basket. Välj din favoritmusik? Rap. Hur beskriver du dig själv? Som svart. Det är så begränsat och ger inte personen chansen att säga att min pappa är svart och min mamma är puertorican. Det ger inte heller personen chansen att säga att jag gillar basket, konståkning, racing och boxning. Det ger inte chansen att säga att jag gillar rap, men också blues, jazz och dance-techno. De flesta människor som du ställer frågor till utan att gå in på djupet först svarar vad de tror att du vill att de ska säga eller säger det de tror är det rätta att svara. Till skillnad mot deras beteende som är fullkomligt annorlunda."
[Länktips: Sanna]