I den senaste spaningen (pdf) från Prime PR reflekterar man över några av godbitarna bland Almedalsveckans 469 olika programpunkter. I år är deltagandet från medias sida rekordhögt tack vare valet i höst. För två år sedan deltog 120 journalister att jämföras med årets 379 ackrediteringar. Almedalen blir förstås också en hotspot för landets PR-byråer.
"Bland evenemangen riktas strålkastarljuset i en hög utsträckning mot allt det som omger Almedalen – opinionsbildning, lobbying och pr. Det mest uppenbara exemplet är kanske Agent 25:s seminarium, ”Hur syns din organisation i media under Almedalsveckan?”, som ställer frågan på allas läppar. Och Pr-byrån Hill & Knowlton har seglat från Stockholm till Visby, bland annat för att berätta allt vi vill veta om debattartiklar, ett ack så viktigt instrument i opinionsbildningen. Retoriska analyser av partiledarnas tal presenteras för människorna i Almedalen i samarbete med Stockholm-Arlanda Airport, och veckan summeras under fredagen på Strand Hotell på seminariet ”Best of Almedalen 2006”. (Dessutom är Westander Pr på plats i Visby och erbjuder en halvtimmes gratis konsultation i sin ”pr-akut”, och branschmagasinet Resumé ger ut en daglig tidning om händelserna på Gotland)."
Även många företag finns på plats för att skapa opinion. Microsoft och Vattenfall anordnar en rad seminarier om sina fokusfrågor och även Pfizer och Apoteket har egna aktiviteter under veckan. Prime har även listat Almedalens lustigaste programrubriker som till exempel "”Varför förstår du inte vad jag säger?” – seminariet som gör Almedalen onödigt.". Läs hela spaningen i pdf-format.