Mitt i hjärtat av Notting Hill (London) ligger det relativt nyöppnade Museum of brands, packaging and advertising. Utställningen visar över 10.000 olika förpackningar, föremål och annonser. Samlingen bygger på produkter sparade av konsumenthistorikern Robert Opie och innehåller allt från leksaker, serietidningar och tv-apparater till konservburkar, skivomslag och rekryteringsaffischer från de båda världskrigen.
Jag fick några ord med en av museets eldsjälar. Han berättade att museet öppnade i december 2005. Utställningen har dock funnits sedan sjutton år tillbaka, men då i en lokal i Gloucester. Han förklarade också tanken bakom utställningens utformning. Besökaren följer en tidslinje. Från den viktorianska eran, de båda världskrigen och introduktionen av radio och TV, vidare till 50-, 60-, 70-, 80- och 90-talet. Tidslinjen avslutas i modern tid men det är framförallt 1900-talets varumärken som ägnas uppmärksamhet och utrymme.
"Utställningen blir mycket roligare om man försöker tänka sig in i varje tidsepok när man vandrar mellan montrarna. När du ser en grammofonspelare så kan du försöka tänka att det är första gången du ser något liknande. Visst handlar museet om varumärken och förpackningar, men lika mycket om uppfinningar och den tekniska utvecklingen de senaste två hundra åren."
Jag tog mig igenom utställningen på ungefär en timme och slogs av det myller av saker som fanns att titta på. Det är lätt att man missar många intressanta föremål eftersom det mesta är tätt uppradat i välfyllda montrar. Man skulle helt klart tjäna på att ställa ut i större lokaler alternativt fokusera på färre utställningsföremål. Med lite koncentration och ett lugnt tempo får man dock ut mycket av den varumärkesresa Robert Opie bjuder på och jag rekommenderar ett besök för den som gillar förpackningsdesign i synnerhet och 1900-talshistoria i allmänhet.
Museet är öppet 10-18 tisdag-lördag och 11-16 på söndagar. Det kostar 5.80£ för vuxna och 2£ för barn i inträde. Du hittar dit genom att ta tunnelbanan till Notting Hill Gate och följa Portobello road en bit för att sedan vika av in på Lonsdale Road och Colville Mews.
Andra bloggar om: varumärken, förpackningsdesign,
1 kommentar
Ett brinnande intresse för brands
Fredrik på Bisonblog har varit på resande fot och i London hittat Museum of Brands, Packaging and Advertising. Onekligen ett spännande resmål för varumärkesnördar som en annan. Läs hans korta intervju med en av museets (icke namngivna) eldsjälar: bison…