Tillsammans med det senaste numret av tidningen Internetworld kom Handbok i E-postmarknadsföring från företaget Apsis. Handboken består av ett mindre häfte där man enligt företaget bland annat får lära sig det bästa sättet att starta ett nyhetsbrev via e-post, hur du får fler prenumeranter och hur man får dem att faktiskt öppna dina utskick.
Senare samma dag kom ett mail från Raid Mehmet som erbjuder sina tjänster inom fönsterputsning. Jag läste texten och avfärdade det först som ett minst sagt dåligt genomfört säljbrev. Sedan funderade jag en stund och försökte resonera kring hur jag som presumtiv fönsterputsbeställare skulle reagerat. Jag kan med nästan hundra procents säkerhet påstå att Raid inte har läst Apsis E-posthandbok. Men det är verkligen raka besked i hans erbjudande. Jag får reda på att Raid har sex års erfarenhet av fönsterputs samt exakt vad priset blir för att få mina trettio fönster rena. Det personliga tilltalet finns där också. Copywritern Emil Holmström nämner i och för sig vikten korrekt stavning och grammatik som ett av de sju viktigaste råden för bättre säljande texter. Där kan jag konstatera att Raid inte lyckats fullt ut. Men jag ska å andra sidan inte köpa text av honom. (Klicka på bilden för större version).
Andra bloggar om: e-postmarknadsföring, reklam, fönsterputsning
6 kommentarer
Jag håller med om att det är ett effektivt säljbrev. (Låt oss bortse från att han spammar dig — för jag antar att du inte har skrivit upp dig på någon mejllista?) Han lyckas kommunicera det han vill, och de, vad ska man säga … kvalitetsbrister som finns i utförandet kan ju knappast påverka tjänsten som sådan.
PS Uttrycket ”å andra sidan” innehåller den kluriga lilla prepositionen ”å”. Ursäkta språkpoliseriet.
Ibland fastnar man på till synes enkla ord. Det kändes fel när jag skrev det. 🙂
Kanske är ett överdrivet analyserande av ett sånt här mail lite knasigt, men jag tycker ändå upplägget är intressant att diskutera. Just utifrån alla dessa experttipsares råd och rön om vad som utgör bra säljkommunikation.
Tycker inte alls att du överdriver. Exemplet är lysande! Ett utmärkt underlag för en diskussion om vad god kommunikation egentligen är, t.ex. under en kurs.
Jag måste ju också säga att prissättningen antingen är gjord på en höft, eller så är det något oerhört genomtänkt, som min snabba analys inte kan genomskåda. Om man ser på prishöjningarna för varje 10 ytterligare fönster så är de först 500 kr, sedan 800 kr, därefter 699 kr och till sist 561 kr… … kontant. Normalt sett brukar det ju vara en fallande skala – ju mer du köper, desto billigare per enhet. Kan någon genomskåda vilken säljpsykologi som ligger bakom detta?
Hej. Råkade läsa detta först nu. Kom då att tänka på en sann historia från Peru vad gäller lägre pris per st. om man tar flera. Någon som frågade efter ett pris på en vara. Kan inte minnas vad som skulle betalas, i alla fall: Om en enhet kostade 5 Solles (ca > 10 kr sek), så skulle tio enheter kosta 60 Solles. Dvs. priset ökade istället för minskade, lika som för fönsterputsaren.
Logiken! Motiveringen från försäljarens sida var att han fick jobba mycket mer för att sälja 10 enheter.
Vilken smidig logik! Hahahaha ! men kanske hade han rätt nånstans innerst inne?? 🙂