Nu har Hans Kullin på Media Culpa sammanställt resultatet av undersökningen BloggSverige 2. Resultatet baserar sig på en webbenkät med över 700 respondenter. Både bloggläsare och bloggare har fått komma till tals. Undersökningen är en uppföljning på BloggSverige 1 (pdf) som genomfördes i maj 2005.
Ur årets undersökning har Kullin fått fram följande profil för den svenska genomsnittsbloggaren:
"Den typiska svenska bloggaren i enkäten är:
• kvinna
• 26-30 år gammal
• har högskole- eller universitetsexamen
• skulle rösta på socialdemokraterna om det vore riksdagsval idag
• har tillgång till bredbandsuppkoppling
• bloggar för att hon gillar att skriva
• uppdaterar sin blogg varje dag
• har inget emot att bli kontaktad av företag i sin egenskap av bloggare
• är anonym
• läser 6-10 bloggar dagligen
• spenderar 6-10 timmar per vecka med att läsa bloggar
• använder aldrig en RSS-läsare för att läsa bloggar
• läser helst bloggar om vardagsbetraktelser
• läser bloggar för få läsa ”vanliga människors” åsikter
• har aldrig klickat på en annons på en blogg"
Hela undersökningen i pdf-format
Andra bloggar om: BloggSverige 2, Media Culpa, Hans Kullin,