I min rapport från MSN Innovate berättade jag bland annat om hur konsumenter i allt högre utsträckning interagerar, modifierar och leker med varumärken. Det sker både på gott och ont. På sajten RonaldMcHummer.com kan du skapa din egen protest mot Hummer-bilarnas miljöpåverkan i form av en McDonald’s-skylt. Protesten består av kritik mot McDonalds för att de skickat med leksaksversioner av bilen i sina Happy Meal.
"McDonald’s often emphasizes its "long-standing global commitment to environmental protection and leadership." So why did they give away 42 million toy Hummers in Happy Meals?"
1 kommentar
En mycket intressant iaktagelse. Konsumenterna/allmänheten bloggar om företag och politiker. Men politikerna och företagen är ute och bloggar de också.
Ibland ger sig stora företag rent av ut och bloggar i ordentligt bredd som t.ex.
Microsoft:
http://marknad.wordpress.com/2006/09/13/microsoft-bloggar-i-ordnade-led-under-smyglansering-av-sokmotorn-windows-live/http://marknad.wordpress.com/2006/09/13/microsoft-bloggar-i-ordnade-led-under-smyglansering-av-sokmotorn-windows-live/
Man vill ju gärna tro att en givande dialog skulle uppstå mellan de båda ”sidorna”. Snarare är min upplevelse att ”olika sidor” gör det bästa för att ignorera varandra.
Kanske är detta en mognasfråga? Med större bloggvana kanske en bättre dialog kan födas.