Dove lanserar samarbete med ABK i Doves fond för självkänsla

Jag skrev ett inlägg om Dove’s campaign for real beauty i mars 2005. I inlägget reflekterade jag över konsekvenserna när företag blandar sig i samhällsdebatten och jag tyckte Dove gjorde bra ifrån sig. Citat från det tidigare inlägget:

"Självklart rider Dove på en våg där kritik av kvinnors objektifiering i bland annat det offentliga rummet har varit på tapeten under en period, men det betyder inte att deras kampanj känns falsk eller cynisk. Av tradition är svenskar skeptiska när företag blandar sig i samhällsdebatten." (ur inlägget Profit på etik? Dove klarar sig).

Hdr_esteem_1 Nu livar Dove upp sin kampanj genom att annonsera i bland annat Metro för Doves fond för självkänsla som finns till för att stärka självkänslan hos flickor världen över. Man genomför aktiviteter i flera länder och i Sverige presenterar Dove ett program riktat mot skolor i samarbete med ABK (Anorexi Bulimi Kontakt):

"ABK erbjuder i samarbete med Dove och i förebyggande syfte ett speciellt program för skolor, som bl.a. tar upp viktiga frågor som självkänsla, skönhetsideal och reklambudskap. I diskussionen med eleverna behandlas begreppen självkänsla, kroppsuppfattning, skönhetsideal och det ges en inblick i hur reklam och modellvärlden fungerar. Till exempel så demonstreras hur retushering av reklambilder går till och man visar eleverna hur mycket man kan förvränga och försköna ett foto innan det trycks i en tidning."

Enligt Dove skapade de Doves fond för självkänsla för att mer än 50% av alla kvinnor känner avsky inför sin egen kropp. Andelen kroppsfett hos modeller och skådespelerskor som avbildas i media är minst 10 % lägre än hos friska kvinnor. 6 av 10 flickor tror att “de skulle vara lyckligare om de vore smalare”. Endast 19 % av tonårsflickor är “överviktiga”, men 67 % tror att de “behöver gå ner i vikt”. Av de 87 % flickor som säger att de “inte trivs med sina kroppar,” tror 9 av 10 att deras mamma har ”en felaktig kroppsuppfattning”  (källa www.campaignforrealbeauty.se).

Andra bloggar om: , , , , ,