Varumärket Sverige är värt 399 miljarder dollar. Den summan presenterades i The Anholt Nation Brand Index i februari i år (jag skrev om det här). Enligt samma rankingssystem är till exempel USA värt 18 biljoner dollar och företaget Coca Cola 67,5 miljarder dollar. Simon Brouwers på GI IHR blogg tar upp frågan om länders varumärken och relaterar till Global Market Insite (som står för The Anholt Nation Brand Index). De rankar varumärket Sverige som det femte starkaste bland de deltagande länderna. Vinnare är Storbritannien tätt följt av Schweiz. Simon Brouwers menar dock att vi inte utnyttjar kraften i varumärket tillräckligt.
"Men faktum är att det har öppnats en klyfta mellan Europas beundrande syn på Sverige och vårt eget tvivel på landet. Båda perspektiven är dock lika sanna; varumärket är fortfarande lysande, men själva varan vanskött. Vi borde få världen att beundra Sverige för kombinationen av innovation och solidaritet. Det är paradoxerna som har gjort det blågula varumärket till en vinnare i Europa: urbanitet kontra natur, etnisk homogenitet kontra utlandsinfluenser, folkhemmet kontra individen." Läs hela inlägget.
Andra bloggar om: Sverige, Varumärken, GI IHR blogg, Brand Index