Framtidens PR innehåller företagsbloggar

Jim Nail jobbar på trendanalysföretaget Cymfony. På bloggen influence2.com skriver han och andra om bloggosfären i allmänhet och företagsbloggande i synnerhet. Jim berättar i en TubeCast om de fem viktigaste orsakerna till att företagsbloggande och delaktighet i bloggosfären kommer att vara en del av framtidens PR-arbete.

1. "Mainstreambranscher" börjar använda företagsbloggar
Pionjärerna har varit företag med en tydlig koppling till internet, men nu börjar även "vanliga" företag använda metoden. Jim Nail nämner bland annat Nike, McDonald’s och Wells Fargo Bank.

2. Företagsbloggarnas bevakning diversifieras
Bloggande företag skriver om allt bredare ämnesområden. Allt från marknadsföring och strategier till Corporate Social Rersponsibility, krishantering eller restips.

3. Intresset för "Best practise" fortsätter öka
Cymfony gjorde en undersökning tillsammans med  sin PR-partner Porter Novelli och tog fram en del statistik kring företagsbloggar i USA.

36% av företagen i undersökningen har en blogg.
66% kommer antagligen att starta en blogg under 2007
89% trodde att bloggens betydelse kommer öka under de närmsta tre åren.

4. Positiva bloggerfarenheter minskar rädslan för bloggen som mediekanal
Historier som hur en bloggare upptäckte att ett Kryptonite-lås gick att öppna med en vanlig kulspetspenna gjorde att många företag blev rädda för bloggosfären och vad den kunde "ställa till med". I takt med att nya mer positiva erfarenheter görs minskar också rädslan för bloggar. I samma unddersökning berättade företagen om bloggens betydelse för det egna företaget:

42% sa att ett blogginlägg hade påverkat deras företag
90% sa att påverkan var positiv
75% sa att företagsbloggen hade uppnått de ursprungliga målen med satsningen.

5. Sociala medier är ett sätt att upptäcka trender på marknaden.
Jim Nail ger tre skäl till att bevaka bloggosfären, oavsett om företaget har en egen blogg eller inte.

1. Upptäcka nya trender
2. Konkurrentbevakning.
3. Få inblick i hur företaget diskuteras mellan konsumenter (word of mouth)

Ping. Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer

Close Photo använder spam för att marknadsföra sig
Nedanstående är ett bra exempel på så kallat kommentatorsspam. Dvs när ett företag skriver kommentarer på bloggar utan någon som helst relevans till innehållet i blogginlägget. Jag låter texten vara kvar och tar samtidigt bort kontaktuppgifterna och webbadressen till Close Photo som fanns med i avsändarsignaturen. Skärpning.
/Fredrik Wass
____________________________________
Ursprungstext:
Close Photo tillhandahåller bra bilder. Hitta bilden du behöver är enkelt. Sök gärna i vår databas.
På vår hemsida söker du bland små bilder. När du hittat den du är intresserad av, kan du se den i större format. Sen bestämmer du om det är den bilden du söker.

Hi; I am an Norwegian master student at Norwegian School of Management. I am writing my master assignment on corporate or business blogging. I think this really is very interesting topics, and I read your excellent blog every day.