Bloggar får allt större inflytande över trender och framförallt modebranschen märker av de nya "makthavarna". Martin Jönsson skriver som vanligt initierat om fenomenet på E24.se och tar även upp det faktum att bloggar också kan ha kommersiella avsändare.
"Enskilda bloggar – inte minst inom modeområdet – har nu nått en sådan trafiknivå att de blir intressanta som marknadsföringskanaler, med annonser och sponsrade länkar. Men framför allt lägger företagen allt större vikt vid bloggosfären i sitt varumärkesarbete."
Maria Sundén skriver (också på E24.se) om hur modebloggarna blir en ny målgrupp för riktade PR-insatser från modebranschen och bland annat uttalar sig Martin Sjöström, vd på Whyred.
"– Visst påverkar de försäljningen – det är definitivt mer än en känsla jag har. De får saker att snurra. De stora bloggarna följer vi på samma sätt som vi bevakar medier i övrigt, det har blivit en del i arbetet." (ur artikeln)
Ping. Andra bloggar om: modebloggar, PR, Whyred, bloggosfären
12 kommentarer
Som jag råkade skriva om för två dagar sedan så är siffrorna från bloggtoppen.se för ”unika besökare” ungefär tredubbelt så stora som KIAindex för samma sajt – så att jämföra med ex. Dagens media eller att skriva att en blogg har 30-40k ”unika besökare” känns inte vidare seriöst.
Jag håller med om att det verkar finnas många frågetecken kring besöksstatistiken när man gör den jämförelse som du har gjort. Det är viktigt att det kommer fram i ljuset.
Men vad som ändå är intressant i det här sammanhanget är att modeföretag märker direkt inkommande trafik som leder till köp från flertalet bloggar. Det handlar ju lika mycket om kvalitets- som kvantitetsbesökare. Dvs med rätt besökare kan det som skrivs få stor påverkan även om antalet är lågt. Jag tror många skulle tjäna på att inte stirra sig blinda på besökssiffror utan istället titta på profilen hos de som läser.
Jag håller absolut med om att ”filtrerade” besökare från nischbloggar är mycket mer värda än ”vanlig” trafik. Men jag tycker även att det då är ännu viktigare att man inte säger sig ha flerdubbelt många besökare än vad man egentligen har.
Oberoende av om vi mäter guld- eller mässingkedjor så tycker jag att det är viktigt att veta att den ena måttstocken säger att 1 meter är 3 meter.
Som jag skriver på Researcher så glömmer de flesta bort att det som bloggar faktiskt handlar om är att starta buzz respektive att skapa varumärkesrelation med early adopters. Att tro att det handlar om stora mängder är att dra det hela väl långt.
För mig som reklamare är sifferexcersisen ohyggligt viktig och att göra en jämförelse mellan Bloggtoppen och KIA-index skulle kallas desinformation om jag gjorde det inför mina kunder – och jag skulle förlora dem direkt.
Tänk att folk är så beroende av vad andra tycker för att kunna bilda sig en egen smak!
Vilka siffror använder ni på Mahir när ni beskriver antalet besökare på en blogg?
Jag har inte varit i den situationen att jag behövt beskriva ett exakt besöksantal, men det är möjligt att någon på Mahir kan svara och ge exempel från något projekt. Ska kolla upp det.
Förtydligande: Jag är alltså inte anställd av Mahir (jobbar som Webbredaktör till vardags), men samarbetar med dem i vissa bloggprojekt. Läs mer om Mahirs bloggrupp på http://www.mahir.se.
Angånde Johans kommentar om Mahir – Vi utgår från de siffror bloggarna själva uppger. I de fall vi inte har några siffror, anger vi även det i våra presentationer. Visst är det viktigt att nå så många som möjligt i en blogg-PR-aktivitet, men jag tycker inte att man ska stirra sig blind på besökssiffrorna för mycket. I många fall är det bloggens trovärdighet i ämnet och dess innersta läsekrets som är det viktigaste. Att rikta PR-insatser mot bloggare handlar mer om att nå rätt personer med för dem relvant information än att nå en massmarknad.
Fredrik
Varifrån kommer siffrorna (unika besökare?) som ”bloggarna själva uppger”?
Självklart är en viss bloggs makt/inflytande/påverkan mycket mer än besökssiffror men ”unika besökare” är för tillfället ändå den siffra som man enklast kan använda för att jämföra och fakturera.
Pallin. Det du säger är ingen som säger emot – läs mitt inlägg på Researcher. Men om jag ska föreslå en kund att köpa reklam alt. köpa in sig i en blogg vill jag kunna ge honom/henne siffror som är jämförbara med andra reklammedia/PR-format.
Och ja, jag börjar så smått bli lite irriterad på att vi inom reklambranschen som behöver siffror för att uppehålla vår seriositet behandlas med en lätt klapp på huvudet från dig och andra.
Martin J erkänner att de inte riktigt haft på fötterna när det gäller statistiken. På Researcher.
Gällande mätningar så är det för annonsörer viktigt att så många webbar som möjligt mäter med samma metod. Detta är huvudsyftet med KIA index. Sedan kan man ägna timmar och dagar åt att snacka om det är den optimala metoden de valt. Nu i höst har KIA mjuknat när det gäller godkännande av mätverktyg och tittar nu på metod i stället för att knyta speciella leverantörer till sig. Detta har inneburit att det idag är 4 godkända leverantörer som kunna påvisa att de mäter enligt KIAs fastslagna standard. Det kan mycket väl mycket snart komma fler.
KIA´s lista hittar ni på http://www.annons.se/kia
Nordisk lista baserad på samma mätmetoder hittar ni på http://www.resoner.nu
Ny Svensk lista med en del nya funktioner hittar ni på http://www.ecentric.nu
Alla baserade på mätmetoderna KIA har beslutat om.
(Jag som sköter dessa listor)