Om du gör succé är du död – Future Design Days har börjat

Nu har Future Design Days i Stockholm startat. Följ evenemanget på eventbloggen eller läs Annika Thomsen som sammanfattar första dagen för Bold.se’s räkning. Jag lyfte ut några citat som tillsammans skapar ett intryck. Välj vilket själv.

"Hur förenklar man tillvaron för konsumenten? Mycket handlar om att förstå alla delar av hur något är uppbyggt/fungerar och utifrån det förbättra det. Cawthray menar att affärsmänniskor inte behöver kunna göra bättre affärer/sälja bättre för att öka försäljningen/konsumtionen av produkten, de behöver förstå design bättre."

"Volvo har designavdelningar i Camarillo (Canada), Barcelona och Göteborg. Alla städerna bidrar med olika synpunkter och sätt att se på/angripa saker."

"Streative Branding använder sig av "mullvadar" som är först med de senaste tenderna inom olika områden, t ex mobiltelefoni. "Mullvadarna" rapporterar från events, om trender och om nya produkter som kommer ut."

"Marknadsföringens fyra P (Product, Place, Price, Promotion) har blivit tre: People (share), Planet (save) och Profit (dare)."

"Lär er att inte frukta, lyssna aldrig till/följa aldrig regler och success = dead. Alltså, om man gör succé är man död (som konstnär?)…"

"Konsumtionen i samhället har gått från ”nödvändigheter” till ”begär”. Vi som skapar produkterna måste tänka på upplevelsen som vi skapar för konsumenten. Mycket handlar om att lyckas få in produkten i konsumentens vardag. Inte bara genom att skapa ett beroende utan genom att göra användningen av produkter till ritualer i vardagen."

Vem sa vad? Läs hela sammanfattningen av dag 1 på bold.se.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar

The conclusion of Future Design Days?

Fredrik Wass from Bisonblogg listed some memorable moments from this years Future Design Days in Stockholm some ten days ago. I would like to add my personal quotation. The French designer Jean-Marie Massaud explained it very simple: “The purpose of …