Spegelbildslogotypen har slagit igenom

Det senaste året har fenomenet att låta en logotype eller produkt bokstavligt talat spegla sig i glansen blivit allt vanligare. Vem startade trenden och varför har det blivit så populärt med speglingar? Några exempel från svenska sajter (klicka på bilden för större version):

Mirror_logos

Bilderna kommer från bloggen Reklamfeber, webbyrån Starring, nätverket Shortcuts medlemsbrev, forumet 99mac, webbyrån Infogate, SonyEricssons sajt och IDG-tidningen iPlay. Jag är övertygad om att det finns många fler exempel. Jag tycker jag stöter på "spegelbilder" hela tiden.

Uppdaterad:
Hans tipsar i en kommentar nedan om att du nu kan du göra din egen Web 2.0-logga på Web 2.0 Stylr. Med spegelbild och allt.
Bisonblog 

Ping. Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer

Hela webb 2.0 konceptet är ju fyllt av konceptregler när det gäller design. Det finns en fara i att styra in utvecklingen i ett koncept som man gör i webb 2.0.
Det blir väldigt enkelspårigt. Jag tror att just det är anledningen till att mycket blir likadant. När man vill bli sammankopplad med ett koncept så använder man sig av en typ av design och begränsar sig i konceptet.

Jo, jag har ju sett speglarna rätt mycket på min Mac men jag tänkte att det kanske fanns en tidigare förebild. Jag minns också att jag läste ett blogginlägg om den typiska Web 2.0-designen med runda former osv. Ska försöka luska reda på var det var nånstans.