Strax efter nyåret 2005 minns jag att jag bloggade om filmen Epic 2014. Den handlar om Googles framtida världsherravälde. Då var jag relativt nybilven bloggare och jag minns hur pusselbitarna liksom föll på plats när jag tittade på filmen. Visst var många saker överdrivna och visst kunde man bara efter några månader avfärda vissa av profetiorna. Men samtidigt gick innehållet inte helt att avfärda.
Något år senare skrev Lisa Bjerre (då Internetworld, nu Computer Sweden) om samma film i en kartläggning av Google. Och ännu ett år senare är det Karin Rebas tur. I artikeln Mot en plattare värld i DN förra veckan, använde hon Epic 2014 som underlag för spekulationer kring framtidens medialandskap. Ingen tvekan om att filmen gör avtryck hos de flesta som ser den.
Och vet ni vad? Nu har Robin Sloan och Museum of Media History släppt en uppdaterad version av filmen. Den heter Epic 2015 och är i stora delar lik den första, dock med ett annorlunda slut. Se originalet – eller den nya versionen. Om du kan tänka dig bisonblog som fond för din filmupplevelse kan du också titta direkt på det inbäddade youtube-klippet nedan.
[Tipstack till PR 2.0 för den nya versionen av filmen]
Ping. Andra bloggar om: Epic 2014, Epic 2015, Google, framtid, PR, Amazon, bloggar, internet
1 kommentar
Hej, jag ville se om Epic 2014 för ett tag sedan och råkade därför snubbla över Epic 2015 – den är klart intressant, den också! (I den första versionen av min artikel hade jag också med en mening om Epic 2015, men den ströks i sista minuten eftersom artikeln blev för lång…) Jag hoppas/antar att de som möjligen får för sig att googla efter Epic hittar båda versionerna. Tack för en bra blogg, förresten!