Ett företagscommunity kan hjälpa till att driva kunder till sajten och dessutom komma väl till pass när du behöver input från målgruppen. I senaste numret av Internetworld berättar jag om tre företag som jobbar med communitytjänster på sina sajter.
"På senare tid har flera stora medieaktörer gått på shopping-runda i
communityland. Men även företag som Agria, Prisjakt och Libresse skapar
mötesplatser där kunderna hjälper varandra. Internetworld berättar hur
– och vad du kan tjäna på att låta besökarna bidra med innehåll."
I artikeln listar jag bland annat fem skäl att starta ett community:
- Besökarna återvänder oftare än traditionella sajter. Och de stannar längre.
- Kontaktkostnaden för varje kund blir låg.
- Det går att spara pengar när det gäller support och självbetjäning. Medlemmarna hjälper varandra i stor utsträckning.
- Du kommer nära din målgrupp och fångar upp deras tankar och idéer kring företagets erbjudande.
- Medlemmarna har möjlighet att segmentera sig själva. Genom till exempel
grupper och klubbar organiserar sig användarna efter intresseområden på
ditt community, och det går att nå ut till ännu mer nischade kunder
Läs hela reportaget på www.internetworld.se.
Ping. Andra bloggar om: Community, företagscommunity, Agria, Libresse, Prisjakt, Internetworld
2 kommentarer
Tips om bra mötesplats för företagare! Oarp – http://www.oarp.se
LinkedIn lägger bud på Oarp