Integritet på nätet är ett hett ämne. En aspekt av området är hur dina vägar på nätet kartläggs och analyseras. Det finns många intressen när det gäller att mäta och kapitalisera på dina webbesök. Ju mer detaljerad information sajterna har om sina besökare desto mer precist kan de nischa sin sajt i tänkbara annonsörers målgrupper.
Med en tydlig profil på besökare går det att kränga annonser med hög precision. Behovet har genererat ett antal olika mätmetoder som alla syftar till att göra medieinvesteringar på nätet träffsäkra. Ofta används cookies som mätinstrument för att kunna följa återkommande besökare och få ut mer av serverloggarna än de traditionella sidvisningarna.
Kia Index är listan med Sveriges största sajter sett till besöksantal. Under våren har de mätföretag som levererar underlag till Kia haft problem med blockerade tredjepartscookies (det vill säga cookies som inte har sajten som avsändare utan en tredje part, till exempel ett mätföretag).
Under våren har jag har kartlagt problematiken med tredjepartscookies och olika aspekter av att mäta webbstatistik. Efter att ha talat med ett gäng olika aktörer började bilden klarna. Resultatet blev artikeln Statistikhaveriet hotar nätets annonsmodeller som publicerades som helgläsning på idg.se idag.
Artikeln rekommenderas till dig som känner minsta tveksamhet inför begrepp som första- och tredjepartscookies, annonsnätverk, affiliatenätverk, besöksstatistik, räckvidd och panelmätningar.
Ping. Andra bloggar om: Kia Index, cookies, tredjepartscookies, Ecentric, webbstatistik, Internetworld