O’reilly genomförde tidigare i vår en undersökning på sin sajt riktad mot människor som frivilligt bidrar och delar med sig av sin kunskap på forum, communities, sajter och mailinglistor. Det är sällan det finns några ekonomiska incitament för att bidra med kunskap. Det handlar istället om andra drivkrafter. Det talas om en gift economy eller gåvoekonomi.
"To explain why people contribute free information, the term gift economy
is frequently invoked. Talk turns to economics to imply that
contributions do not simply come from the heart, but can be grounded in
an objective, self-interested response to the online environment."
Läs mer om slutsatserna av undersökningen i Why do people write free documentation? Results of a survey.
1 kommentar
Gåvo ekonomin, tror jag drivs mycket av människans behov att skapa, att driva framåt, och få en bekräftelse på att det man skapar har ett värde för någon. Om man skriver gratis dokumentation, Wikipedia artiklar, så gör man det för att de skall läsas och uppskattas. Ibland innebär värdesättning pengar, ibland innebär det kredabilitet, ibland innebär det bara tillfredställse av att vara ha skapat något. Det är viktigt att känna sig värdesatt och uppskattad (och pengar är bara ett sätt få denna uppskattning).
Jag tror man har gjort saker lite för enkla om man tror att allt som inte innebär ubyte av pengar är utan egensyfte. Egensyfte är inte fel, och inte egoistiskt om det gynnar andra, jag tror att människor har för negativ bild av sitt ego, var och hur kan man bäst förändra världen om inte utifrån sig själv.
Men jag tror det är så enkelt att det finns olika valutor, och man byter dessa; jag byter ”min tid jag lägger ned att redigera en wikipedia artikel eller en hel artikel” mot pengar, eller mot uppmärksamhet, eller tillfredställelse. Eller bara behovat av att synas höras och bli bekräftad om sin egen exisitens och dess betydelse.
Skrivit lite mer om detta på min blog (på Engelska): http://www.wadstrom.net/2007/06/20/gift-economy/