Mainstream – viktigt även i framtiden?

Krönika publicerad i Internetworld nr 6, 2007 samt på Internetworld.se

Mainstream – ett fortsatt viktigt urval

Ett gäng studentflak åker förbi på gatan. Ur högtalarna hörs Sommartider, YMCA och diverse tracks-ettor från tidigt 80-tal. Med undantag av årets sommarplåga, förra året skapad av en hallänning med artistnamnet Basshunter, är de flesta låtarna över 20 år gamla.

Visst finns det skäl att bli nostalgisk, men finns det verkligen inga nyare låtar som dagens studentkullar ser som "sina"?

Har den långa svansen splittrat musikkonsumtionen i sådan utsträckning att gemensamma soundtrack för en hel generation är omöjligt? Vad händer när antalet genrer, smaker och målgrupper blir så diversifierade och nischade att begreppet mainstream helt försvinner?

Bokbranschen förändrades radikalt när förlagen insåg styrkan i att använda nätet som köpställe och samla produkterna i centrallager med billig mark-hyra och global distribution. Den personliga rekommendationen flyttade från boklådornas personal till läsaromdömen på webben.

Ett besök på Amazon.com är nuförtiden en högst personlig upplevelse. "Du som gillar det här gillar nog även det här och det här." Besökarna genererar konstant köpstatistik vilket gör rekommendationerna mer träffsäkra för varje minut.

Men vill vi att allt ska vara personligt, nischat och anpassat? Kanske en del. Men inte allt. Jag vet inte hur du fungerar, men själv skulle jag inte vilja titta på alla tillgängliga biofilmer för att bestämma vilken jag gillar. Jag låter gärna någon annan göra grovjobbet och guida mig till rätt film.

Behovet av gallring och sållning av information är inte nytt och inte utdöende. Skillnaden är att ansvaret och villkoren för hur gallringen går till har förändrats. Från gatekeepers (läs journalister, debattörer och recensenter) till användarna själva.

Begreppet mainstream kommer inte att försvinna. Däremot kommer avsändaren av mainstream-innehåll att skifta.

Ena dagen är det en populär och oberoende bloggskribent, andra dagen ett traditionellt mediebolag. Du väljer.

____________________

Ping. Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar

Det är ju inte förlagen som driver Amazon.
Många förlag har inte alls fattat, i varje fall inte i Sverige. De låter böcker försvinna från marknaden efter bara några år. Om det hade varit så long tailigt som man kunde tro, hade böcker inte försvunnit från marknaden efter några år, utan varit tillgängliga längre. De hade inte reats ut på bokrean (vilket short tail-fenomen bokrean är!) eller makulerats; när de väl hade sålts ut, borde modern print-on-demand-teknik möjliggjort att de levde vidare indefinitely.
Distributionsledet, däremot, har fattat (Adlibris, Bokus, antikvariat.net).