Flera svenska affärstidningar på nätet har inte läsarens utan annonsörens intresse framför ögonen när de skapar sina sajter. Eftersom affärsmodellen bygger på annonsvisningar är det viktigt att behålla läsaren så länge som möjligt på sajten. Det resulterar i att innehållet inte är lättkonsumerat i första hand, utan istället underhållande. En fullkomligt logisk utveckling säger Henrik Torstensson i inlägget Fokus på läsaren. I inlägget förklarar han fenomenet närmare och ger dessutom förslag på hur utmanarna ska agera för att konkurrera med etablerade sajter:
"Därför behöver utmanare vara innovativa i hur de värderar nyheter och
hur artiklar produceras, snarare än att radikalt förändra
intäktsmodellen. Lyckas de kommer utmanarna att producera en, för
läsarna, bättre webbtidning till en lägre kostnad. Utifrån idéerna och
tekniken kring bloggar och branschspecifika annonsnätverk finns de tekniska och affärsmässiga möjligheterna att göra det. Frågan är när någon gör det." >>
Bollen är i luften. Vem ska smasha in den?
Ping. Andra bloggar om: Henrik Torstensson, affärsmodell, media, affärstidningar, e24, di.se
2 kommentarer
Det där gäller nog inte bara affärstidningar. Samma gäller nog kvällstidningar och en del andra nättidningar…
”Bollen är i luften. Vem ska smasha in den?”
Hehe, du får en gissning 😉