En topp på idg.se är alltid en topp på idg.se som jag brukar säga. Idag handlar den om Rickard Hansson på Mindroute som jag intervjuade i fredags. Han verkar ha fattat grejen med sociala medier och har dessutom övertygat Sony Ericsson så pass att de investerat i verktyget Incentive. Det ska göra Sony Ericssons anställda till bloggare och wiki-skapare en masse nästa år.
"– Nu är vi i skarpt läge. Många
använder Webb 2.0-tjänster utan att veta om det. Det handlar inte bara
om ny teknik, utan om ett förändrat beteende, säger Rickard Hansson."
Och Rickard är förstås spot on med det uttalandet. För aldrig har tekniken varit så ointressant för gemene man när det gäller att bidra med innehåll på nätet. Bloggrevolutionen är beviset på att det är så. Allt handlar om människor och kommunikation, inte teknik. Även om det är tekniken som gjort det möjligt.
En del är trötta på begreppet Webb 2.0 och fine, jag slutar gärna använda det så länge jag kan kommunicera de oerhörda samhällsförändringar vi står inför på ett tydligt sätt. För mig har begreppet varit ett bra samlingsnamn. Tyvärr har det missbrukats. Kanske är det dags för en ny term. Något webb 3.0 tror jag dock inte på. Inte än.
Ping. Andra bloggar om: web 2.0, webb 2.0, Internetworld, Rickard Hansson, Mindroute, Sony Ericsson, framtid, wiki, bloggar,
1 kommentar
Spånar samlingsnamn:
1) Posthypodermiska webben alt. Posthypodermismen 2)Digital regression 3)Varför inte kort och gott ”The Progression”?
Vad gjorde vi egentligen alla de åren f.tp?
(Digital regression kan ju låta oseriöst men syftar på det faktum att de sociala medierna kan mätta de behov vi har och som kanske skapats av den moderna människans distans till sin omgivning. Så låter det skoj också.)