Björn Jeffery på Good Old Trend skriver om chunkifiering, dvs hur webben delas upp i små bitar, redo att sättas ihop efter dina egna behov (bricolage som Lyotard skulle sagt – enligt Nicklas Lundblad).
Chunkifiering är av de absolut viktigaste aspekterna av nätsamhället idag och i framtiden, vilket jag även framhöll på ett föredrag kring webbutveckling på IDG nyligen. Björn Jeffery ger exempel på hur en hel annonsmarknad nästan kunde försvinna när internet tog över, och hur de befintliga aktörerna fokuserade på att behålla intäktsmodellen istället för att följa med dit kunderna begav sig. Lite som när Facit krampaktigt fortsatte satsa på vanliga skrivmaskiner när datorerna blev varje kontors egendom (eller är det bara en urban myt?).
"The days of having one newspaper are over. The days of getting one
stream of information from one place are over. The future will be put
together by hundreds or thousands of streams, filtered and aggregated
by different people and companies before they finally are presented to
the end consumer.
An example: Average Joe won’t just go to DN.se and read all the news there. They will read the editorial at DN, the sports at Aftonbladet, local news about Lund in Sydsvenskan, daily news at SvD and then perhaps 30 niche blogs. As a media company, you should be happy being just one of these streams.." >>
Jag berörde samma sak i den krönika jag publicerade här för ett tag sedan. Det handlar om att vi alltid kommer vilja att andra filtrerar nyheter och information åt oss, men att de aktörer som gör jobbet kan vara både traditionella mediabolag, privata bloggare eller maskiner. Tillåt mig citera mig själv (vilket känns som en förmån på min egen blogg).
"Behovet av gallring och sållning av information är inte nytt och
inte utdöende. Skillnaden är att ansvaret och villkoren för hur
gallringen går till har förändrats. Från gatekeepers (läs journalister,
debattörer och recensenter) till användarna själva" >>
Ping. Andra bloggar om: Chunkifiering, Good Old, Björn Jeffery, internet, media, framtid, trender
3 kommentarer
Det var de elektroniska miniräknarna som dräpte Facit. De körde på med sina mekaniska räknesnurror fast utvecklingen gick mot billiga miniräknare från Japan.
chunkifiering är ett begrepp jag inte stött på tidigare, men när jag väl läste det förstod man direkt vad det handlar om. Helt klart en tendens som internet verkar dras mot.
Tror detta med facit är lite överdrivet, visst gjorde man inget för att möta invasionen av billiga elektroniska räknare. Men samtidigt, hur många har koll på hur snabbt detta gick? Som jag förstått det gick det på knappt ett år från att den första elektroniska räknaren lanserades till att dom hade total marknadsdominans (i försäljning då). Vilket företag klarar att möta en så föränderlig omvärld utan att gå illa? Facit blev ju trots allt uppköpt och levde vidare, fast under annat flagg.
Jag minns fjolårets pressmeddelande från NY Times, eller om det var LA Times, som skulle göra om egna webbplatsen till en samling av ”chunks” av användarens egna sport-, ekonomi etc. innehåll. Underförstått att NY/LA Times var nöjda bara de fick behålla en eller två ”chunks” själva. Hur gick det med den? Dog den i alla Netvibes/Pageflakes satsningar?