Vad är grejen med Facebook? Sajten är på ett segertåg världen över just nu och antalet svenska användare ökar stadigt. Tidigare har jag skrivit om de socioekonomiska aspekter som spelar in när användarna väljer Facebook framför till exempel MySpace. Här kommer några andra intryck av tjänsten:
En framgångsfaktor för Facebook tror jag har att göra med flöden. Precis som microblog-tjänster som Twitter och Jaiku visar Facebook upp vilka aktiviteter dina kontakter gör i ett kronologiskt flöde. Det blir en loggbok över vilka bilder som laddas upp, vilka som blir vänner med varandra, vad folk gör just nu och vad de gjorde igår osv.
En annan faktor som hjälper till att driva tjänsten är möjligheten att integrera externa tjänster med Facebook. Det finns olika plugins och gadgets som gör att du kan lägga till allt från flickr-bilder och rss-flöden till karttjänster och olika spel. Den öppna plattformen gör att externa aktörer kan skapa tjänster som genererar intäkter inifrån Facebook. Det har Göteborgsbaserade Drömbolaget insett. Igår meddelade de att de kommer att börja hjälpa företag att etablera sig på Facebook och utveckla specifika applikationer för plattformen.
"Facebooks sätt att öppna upp sin plattform anses av många experter vara något helt revolutionerande för hur internets framtid kommer formas", säger Daniel Bergström i ett pressmeddelande.
Den tredje och kanske viktigaste faktorn är Facebooks möjlighet att låta användarna hitta gamla studiekamrater och vänner de inte hört av på länge. Dels genom smarta sökfunktioner, men också möjligheten att importera adressböcker från de vanligaste mailtjänsterna. Det här är också en av orsakerna att sajten växer så snabbt. Det tar bara sekunder att både importera och kontrollera vilka av dina kontakter som finns på Facebook samt bjuda in de som inte gör det.
Och nu blir det reklam. Exposed är ett tv-program på University of South California. De har gjort en fejkad "infomercial" om Facebook. Kanske avslöjar den ännu fler av framgångsfaktorerna? Nåja… Ett halvroligt klipp är det i alla fall.
Min facebook-sida hittar du förstås länkad här i högerkanten på bloggen, bland de andra livsnödvändiga och identitetsskapande nätverkssajterna.
7 kommentarer
Vad tycker du om cherryTAP?
när jag läser om facebook påminner det mig
en del om CT. Sen finns också ”netlog” som numera bara verkar finnas i Belgien och Holland. (fanns också en version för Frankrike tidigare)
Tycker att Zaplife.se påminner också ganska mycket om facebook. Enkelt gränsnitt, aktiviteter i ett kronologiskt flöde, importera adressböcker…
Kanske foto taggningen på facebook som är populär också?
Jag och en kompis jobbar på Rebtel med viral marknadsföring och använder sen början av juni FB som vårt främsta verktyg. Håller med dig om varför FB har ett försprång utvecklingsmässigt. Jag tror att de gör vad alla borde sträva efter, att förska vara den största spelaren genom att interagera så mycket som möjligt på ett så användarvänligt sätt. Detta är en balans som myspace inte riktigt hittat, att kunna html-programmera sin sida är inte lika ballt som det en gång var. Vad tycker du?
Short cuts
När nu svenskarna börjat att hitta till Facebook så hotas sajten av stängning på grund av en långdragen tvist mellan Facebooks grundare Mark Zuckerberg och hans arbetsgivare som var studenter på Harvard. De anklagar honom för att ha stulit hela…
Är det med Facebook som med SMS? Att vi svenskar gillar att ”umgås” under former då det krävs mindre socialt interagerande?
Med Facebook är ”lugnt” att adda gamla vänner som man inte träffat på 10 år, för det är underförstått att vi inte behöver träffas live bara för att vi är listade som ”vänner” på nätet.
Vad tror ni?
Jag tror det ligger mycket i att Facebook passar vårt (svenskarnas) sociala kynne. Hur många av oss är skillade i spontant small talk och kan plocka fram proffstrevligheten närsomhelst? När vi möter den gamla klasskompisen på gatan är det ofta lättare att låtsas att man inte ser än att ge sig tillkänna, men på Facebook kan vi ha kontakt på våra villkor, när vi är upplagda för det.
Hittade hit från Emerge där jag skrev:
Jag har nästan helt flyttat över min blog, jaiku och framförallt min fan klubb (i jakten på att bli den självklara nörd films regissören) till Facebook de senaste dagarna.
Jag hanterar tom försäljning av reklamplatser i min kommande Internet-serie därifrån.
Visst alla de är saker jag kunde och gjorde redan innan. Skillnaden är nu att jag gör det i 30 millioner människors sällskap.
Facebook äger. Åtminstone tills någon annan kräver tronen.
Adda mig gärna på http://www.facebook.com/p/Andr_hedetoft/50147767 och ta en titt.