När man diskuterar sociala medier och webbutveckling glömmer man ofta företagens intranät. Där händer minst lika mycket som på de vanliga sajterna. Skillnaden är förstås att det sker lite i smyg, utan åtkomst utifrån. Företaget Mindroute meddelade i början av sommaren att deras verktyg Incentive kommer att levereras till alla anställda på Sony Ericsson. Nästa år ska det bli möjligt för all personal att både blogga och sätta upp egna wikis internt på företaget. Det är ett tydligt exempel på att den sociala webben även hittar tillämpningar innanför brandväggen, vilket Fredrik Wackå skrivit en bra krönika om.
I veckan publicerades mitt reportage Intranätet – företagets pulsåder på Internetworlds sajt. Jag har intervjuat de ansvariga för intranäten på McDonalds, Landstinget Halland och Arkitektkopia.
"Vad har en snabbmatskedja, ett
landsting och ett serviceföretag inom dokumenthantering gemensamt? De
har alla behov av väl fungerande internkommunikation. I moderna
organisationer är intranätet den bärande kanalen för kommunikation i
alla led. Det kan liknas vid en pulsåder för informationshanteringen."
Intranätet – företagets pulsåder
McDonalds: Hemmabygget som blev en världsexport
Landstinget Halland: Verktyget som gör jobbet
Arkitektkopia: Drar nytta av ny teknik
Andra bloggar om: Intranät, webbutveckling, Mcdonalds, Landstinget Halland, Arkitektkopia, Internetworld
1 kommentar
Fredrik har namnsdag och Internetworld i en och sammaröra
Gött å se att Internetworld lagt lite krut på udda saker. De har träffat två företag och en offentlighet som jobbar med intranät på olika sätt. Lr rättare, gött å se att Internetworld har Bisonbloggaren Fredrik i sin rulla. Ta…