Måndag 27 augusti
Ännu en artikel om Facebook (pdf-länk) i Metro där jag är med i några pratcitat (något konstigt formulerade dock).
Lördag 25 augusti
Artikel om Facebook i Metro (Stockholm och Göteborg). Filmregissören André Hedetoft och jag intervjuas på sidan 3 (pdf-länk)
Fredag 23 augusti
07.15. Intervju med SR P4 Västernorrland. En av de längre och bättre intervjuerna under veckan (börjar 16.30 minuter in i programmet).
Onsdag 22 augusti
07.00 Avfärd mot TV4 och medverkan i Nyhetsmorgon tillsammans med Sofia Myrevik från Prime M2 samt programledarna Anders Kraft och Kristin Kaspersen. Se inslaget här.
15.38 Diskussioner med SVT Mittnytt om att hitta en "Facebook-expert" i Sundsvall.
16.45 TV4 ringer och researchar om bloggar och sociala medier inför söndagssändningen av Nyhetsmorgon.
20.33 Metro ringer och ställer lite frågor inför ett reportage som kommer på fredag lördag.
21.00 Aftonbladet ringer och frågar om legala aspekter av att stjäla någons identitet på Facebook (plus en del andra detaljer). Jag ber reportern att även kolla med jurist samt polisen om hur den typen av förfalskning ska hanteras. Har dålig koll på immaterialrättsfrågorna, men det är inte ett Facebook-specifikt problem.
Tisdag 21 augusti
06.00. Avfärd mot Radiohuset och medverkan i P1 Morgon. Reportage om Facebook (med bland annat Björn Jeffery) samt studiointervju med mig.
08.00. Promenad till redaktionen och läsning av Aftonbladet-artikeln om Facebook där jag tipsar om vad man ska tänka på innan man publicerar information om sig själv på Facebook och på nätet.
14.30. Besök på jobbet av SVT Rapport och journalisten Johan Lundin som intervjuade mig till ett inslag (sist i programmet) om hur annonspengarna flyttas från traditionella medier till nätet, med Facebook som belysande exempel.
Måndag 20 Augusti
Webb-tv-diskussion kring Facebook med Karin Rebas, ledarskribent på DN, Pia Grahn Brikell, vd för Reklamförbundet samt jag själv. Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld, var moderator.
Ping. Andra bloggar om: Facebook, Fredrik Wass, Community, trend, Svt, rapport, P1, Sr, Aftonbladet, media, internet
6 kommentarer
Where´s the juice? Vad är det egentligen som påkallar snacket om Facebook? Jag har deltagit i sociala datornätverk sedan början av 80-talet (jo, det fanns datorer då med 😉 och visserligen haft både kul och nytta av det – men detta??? Är det att annonsörerna ska kunna nå mig så mycket enklare?
Fredrik: Jisses. Inte långt från en backlash nu. 🙂
Ann: det är i princip inget nytt jämfört med en BBS, förutom att Facebook på ett smart sätt illustrerar vad ens vänner har för sig vilket snabbar upp interaktionen. Och att de lyckats attrahera en målgrupp som är äldre än den som finns på Lunarstorm.
Coolt inslag i Rapport!
Såg att min Fan Club på Facebook var med i det! 😉
Jag använder idag Facebook till att faktiskt finansiera, distribuera och skapa en superhjälte-Internet-serie. Jag ställer mer än gärna upp om du någon gång vill ha synvinklar från hur man kan använda Facebook. Hör gärna av dig!
Du hittar mig här på Facebook: http://www.facebook.com/p/Andr_Hedetoft/501417767
>Ann
Grejen med Facebook är spridningshastigheten och flödena. Aldrig tidigare har så breda användartyper använt en och samma nätverkssajt. Allt från kidsen till de äldre. Och aktivitetsflödena tror jag är det som gör det attraktivt. Lägg på möjligheten för externa företag att göra appar som går att implementera, och du har i alla fall tre viktiga orsaker till att sajten växer explosionsartat.
>Rasmus
Ja, bara en tidsfråga nu. Men trenden och fenomenet som sådant är jätteintressant och något som verkligen öppnat ögonen hos folk. Det ser jag som mycket positivt.
Gud vad du är uppe i smöret Mr Facebook!! Det är du verkligen värd för att så konsekvent och skarpt kört Bison-bloggen under (alla) år.
Men dina poster här visar ju på ett annat skrämmande fenomen – medias enfrågehysteri. För var är egentligen ”här och nu”? Visst sprids det fort men 100 000 användare är inte direkt alla.
men idag är det visst detta som gäller 🙂
http://mom2my6pack.blogspot.com
från en hype till en annan 🙂
gee,jag fattar absolut att folk vill hänga på ”det nya” och det blir säkert nåt vettigare än diskussioner om fula plasttofflor på Facebook framöver…