Google jämförs ofta med Microsoft, men bolagets utveckling liknar mer bankindustrins företag. Finansiella institutioner har genom historien utvecklats till att förvalta och förvara människors pengar, och lagrar i och med det även uppgifter om människors privata ekonomi. På samma sätt har Google blivit en insamlare av privat information som dock är betydligt mer detaljerad än hos bankerna. Det skriver The Economist i artikeln Who’s afraid of Google?.
Och precis som bankerna har Google två vägar att välja på i framtiden. Antingen kan Google förstöra all data de lagrar inom en relativt snabb tidsrymd. Det skulle säkra anonymiteten hos användarna men begränsa möjligheten att sälja informationen till annonsörer och försämra många tjänster. Å andra sidan kan Google spara all information, vilket skulle göra tjänsterna bättre, både för annonsörer och användare. Men samtidigt skulle risken för intrång i privatlivet öka.
Enligt The Economist är det rätt val att stå någonstans mitt emellan de båda extremerna. Precis som bankerna. Artikelförfattaren tycker även att Google’s motto: "Don’t be evil" måste bytas ut och att företaget måste agera utifrån en mindre flummig strategi. Det går inte att ifrågasätta omvärldens kritik med argument som att Google bjuder på massa bra tjänster helt gratis och att två sköna killar står bakom företaget.
"Google is a capitalist tool—and a useful one. Better, surely, to
face the coming storm on that foundation, than on a trite slogan that
could be your undoing."
Ping. Andra bloggar om: Google, The Economist, Framtid, motto, strategi
3 kommentarer
Allt flum i världen behöver väl inte utrotas? 😛 Jag tycker Googles motto är lite kul och det är alldeles för få saker som är lite roliga i världen.
Google växer med stormsteg, det är jag med på. De vill kunna tävla med bibliotekens kataloger och söktjänster och har hört av sig till Umeå Universitetsbibliotek i frågan att få komma och indexera det som finns i biblioteket för att sedan göra det tillgängligt via en sökmotor. Galet vad stort de satsar!
Googles motto har tjänat dem väldigt väl under företagets första decennium. Det har onekligen speglat deras roll som ”god” uppstickare och underdog, men det senaste året har den bilden trots mottot börjat krackelera.
Allt fler börjar tala om Google som integritetskränkande storebror eller anklaga företaget för att kväva små uppstarter genom att kasta sig in i nya nischer med generösa (och välfungerande) gratistjänster.
Jag tror definitivt att Googles tid som underdog är förbi och därmed är nog även mottot daterat. ”Don’t be evil” är något vackert att vara nostalgisk över i framtiden. Ett minne av hur saker fungerade under webbens barndom.
>Alfred
Du menar precis det som stod i artikeln alltså? 😉