Reklambyrån Forsman & Bodenfors berättar nyvaket för Resumé att de ska satsa mer på webbplatser i framtiden. Det borde förstås vara en självklart strategi för alla reklambyråer. Viggo Cavling skriver också om hur underutvecklade många detaljistsajter är. Webbens fördelar utnyttjas inte alls. Ofta handlar det om hyfsat snygga och till innehållet godkända sajter, men som skulle lyfta ännu mer genom att verkligen använda mediet.
Varför kan vi inte se hur Bokhyllan Billy skulle se ut bredvid vårt drömkök från Ikea? Och varför finns det inte videoklipp som visar hur man sätter ihop möbeljättens möbler? Viggo skriver:
"Ingvar Kamprad är en snål jävel och han håller igen när det gäller
utvecklingen på webben. Det gör alla andra företag också. Jag känner
inte till ett enda detaljbranschföretag i hela världen som fullt ut
visar och demonstrerar sina produkter på nätet. Som bygger webbplatser
som är lika roliga att vara på som i själva varuhuset. Som försöker
överföra så mycket information som möjligt till nätet. Än finns detta –
vad jag vet – inte på nätet. Det är inte säkert att det företag som är
först ut blir vinnaren. Men det är inte omöjligt."
Synen på vad webben är och vad webben kan göra skiljer sig kanska markant från traditionella reklambyråer kontra nischade webbkonsulter. Det visar också den webb-tv-diskussion som Internetworld anordnade tidigare i höst.
Internet är inte en kanal som går att jämställa med radio, tv eller print. Internet är en distributionskanal för andra kanaler. Events, stortavlor eller tv – allt går att göra på webben. Det är därför internet måste bli ännu mer integrerad i alla övriga medieval när företagen kommunicerar.
Uppdatering:
Rasmus Sellberg på Daytona gör en liknande reflektion.
Ping. Andra bloggar om: Resumé, Forsman & Bodenfors, reklam, internet, medieval, Ikea, Ingvar Kamprad, kommunikation
4 kommentarer
Vi skrev en notis om detta också.
http://www.daytona.se/blogg/hjalp-fb-ska-borja-gora-webbplatser
redan efter några timmar är artikeln om f&b en av resumés mest kommenterade, och det finns nog inte en enda positiv kommentar. faktiskt ganska anmärkningsvärt. ser själv ingen anledning att svälja viggos och f&bs tyckande med hull och hår. det är hösten 2007 men hela diskussionen känns väldigt daterad. nej, fram för lite mer kritiskt granskande fredrik! gustaf/miami.se
Har du läst Viggos spalt? Har du tittat på webb-tv-inslaget?
Om du inte kan höra min kritiska röst i inlägget så är jag förstås besviken. F&B är verkligen ute och cyklar. Viggo stannar i alla fall på banan. Jag trodde det framgick genom formuleringar som ”berättar nyvaket för Resumé”. Att jag dessutom länkar till en debatt om just skillnaden i synsätt mellan traditionella byråer och webbyråer borde ytterligare stärka min åsikt. Ledsen att det inte framgick tydligare. Jag får skärpa mig helt enkelt. Kunde verkligen inte ana att jag skulle missförstås så fundamentalt! 🙂
Jag minns när F&B lanserade en av Ikeas första kökskampanjer, de hade köpt hela Aftonbladet.se:s förstasida för typ 1 miljon kronor, men eftersom kampanjsajten var så extremt tung (i flash naturligtvis) fick 95% av de som var intresserade vända i dörren. Ett uselt sätt att ta hand om eventuellt blivande kunder. Jag skrev om det på Internetworld.se, tyvärr är artikeln borta sedan hela IDG bytte publiceringssystem.
EN sak har dock Filip rätt i: Så gott som alla företagssajter byggs utifrån ett inifrån och ut perspektiv. Man tänker inte kommunikation utan ”det här är vi”. Väldigt få vågar göra tvärtom, utan det hela blir väldigt teknik- och funktionsorienterat.
Å andra sidan blir det väldigt ofta överdesignat när reklambyrån får stå för sajten (som i Ikeaköksexemplet). Förhoppningsvis kan F&B:s nya tankar TILLSAMMANS med kunskap om teknik, användbarhet och användarnytta bli något. KAn man få reklambyråerna att samarbeta med teknikkonsulterna kan förhoppningsvis något nytt uppstå; men då krävs att båda parter vågar tänka utanför sina traditionella ramar.
För övrigt instämmer jag helt i ditt och Viggos resonemang om e-handelssajternas brister.