Tidningen Cap & Design ska komma närmare läsarna. Och till hjälp tar de Andreas Leijon, nuvarande chefredaktör på MacWorld. Från och med nummer ett 2008 kommer han att vara chefredaktör för både Cap & Design och MacWorld och de två redaktionerna slås ihop.
Det är ingen tvekan om att man måste skjuta på flera mål för att skapa
en framgångsrik tidningsprodukt i dagens medialandskap. Webbintegration
och event är viktiga delar även om pappersprodukten ofta får vara
skyltfönster.
Andreas Leijon har varit framgångsrik med att etablera MacWorlds communitysatsning och nu kommer erfarenheterna Cap & Design till godo. Samtidigt finns hela gänget bakom de båda tidningarna kvar, vilket borgar för kontinuitet i verksamheten. Bevakningsområdena för Cap & Design breddas även något i och med sammanslagningen. Mer fokus läggs på webb och rörlig media samt att öka integrationen mellan tidning, webb och event.
Andreas Leijon, hur ser du på ditt nya uppdrag?
– Min roll blir till en början att fokusera på utvecklingen av Cap&Designs redaktionella inriktning. Skapande och kritik går hand i hand och det vill jag nyttja bättre, speciellt på webben. Låta läsarna tycka till om andras skapande i alla lägen. Cap&Design har varit lite för mycket envägskommunikation. Tiden är över då den allsmäktiga avsändares budskap var det enda som gällde. Vårt fokus på design på webben kommer också att bli betydligt starkare.
Vilken är den största utmaningen framöver?
– Den närhet till läsaren vi på MacWorld har via vår community är helt ovärderlig. Det är en länk som jag känner att Cap&Design saknar i dag. En stor utmaning blir att bygga en så pass stark lojalitet kring varumärket att det är på Capdesign.se och i tidningen man visar upp sina alster. Det ska vara den självklara platsen för kreativa proffs, både när det kommer till inspiration, utvärdering och kunskapsutbyte.