De riktiga elitbloggarna talar ut

Det märks att Lotta Holmström på Aftonbladet.se har koll på den svenska bloggeliten. Hon har samlat några av de skarpaste på området och låter dem skriva varsitt inlägg på temat framtidens mediavanor.
Mobila, interaktiva och öppna – så är framtidens medier

Expertbloggarna är Björn Jeffery, BetaAlfa, Nina Åkestam, Joakim Jardenberg, Jonas Carlsson, AlterEgo och Hans Kullin. (klicka på namnen för respektive persons inlägg).

Nina Åkestam skriver:

"I ett alltmer utspritt medielandskap måste man ha ett halmstrå att
hålla sig i. Det blir den avsändare man litar på. Journalisten som
yrkesroll upphör då att finnas, eftersom den inte fyller någon funktion
i sig. Journalister med trovärdighet, däremot, kan få hur mycket
inflytande som helst.”

Hans Kullin skriver:

”Vi kommer också att få ta ställning till om vi är villiga att ge upp
en bit av vår integritet (viss personlig info) mot att i gengäld få en
bättre surfupplevelse = mer relevanta annonser, bättre shoppingtips
etc.”

När jag läser de olika inläggen så finns det en sak som är ständigt återkommande – förtroende. För att samhället och nätet ska fungera krävs förtroende. För att företagen ska nå ut till kunderna krävs förtroende. För att jag ska lita på vad du skriver på din blogg krävs förtroende.

Förtroende är hårdvaluta i ett allt högre informationsbrus. Och det är den som hittar vägarna till att bygga förtroende på de nya kommunikationsarenorna som är vinnaren. Frekvens, stringens och transparens tror jag är tre nyckelord för att göra just det.

2 kommentarer