Via Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell kom jag i kontakt med Reklamförbundets motsvarighet i Finland – Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto (MTL). De arrangerade ett seminarium kring Facebook och sociala medier i förra veckan och bjöd över mig till Helsingfors för att berätta om Facebookexplosionen i Sverige.
I Finland är Facebook inte riktigt lika stort som i Sverige än (i skrivande stund finns strax över 300 000 finska medlemmar jämfört med över en miljon i Sverige). Men det är inget snack om att trenden med sociala webbtjänster är lika stor där som här (Jaiku är ett bra exempel).
De finska aktörerna liknar de svenska. Den dominerande dagstidningen Helsingin Sanomat använder Twingly sedan en tid tillbaka, mediabyrån Dagmar Digital ger råd kring sociala medier och serientreprenören Jouni Kantonen från Red Tail Media gör sitt bästa för att övertyga kunderna om sociala webbens förträfflighet.
Markus Leikola, vd för MTL (till vänster på bilden), inledde seminariet och gjorde bland annat en intressant jämförelse mellan ett gäng starka varumärken och företag i den traditionella världen (till exempel Coca-Cola, Nike eller Ikea) jämfört med de några av de mest dominerande företagen på nätet (till exempel Google, Facebook eller Youtube). En av de största skillnaderna mellan företagen är med vilken hastighet de etablerat sig. När ett företag som Ikea växt stadigt sedan 1950-talet och långsamt byggt upp sitt imperium kan ett webbimperium skapas på några månader och försvinna lika fort. Det ställer helt nya krav på interna innovationsprocesser, marknadsföring och marknadsanpassning. Det innebär korta ledtider helt enkelt.
Min slutsats är att starka varumärken på en trögrörlig marknad (kylskåpsbranschen till exempel) tar lång tid att både bygga och förstöra, förutsatt att ingen extrem skandal inträffar, medan onlinevärlden bjuder på möjligheter att snabbt skapa en stark förankring i målgruppen och förändra kundbeteenden över en natt. Men lika snabbt kan den lilla konkurrenten bli det onda storföretaget, och ditt eget företag gå från storfräsare till underdog.
Under min korta tid i Helsingsfors hann jag även ta några öl med Pekka Virolainen, en rutinerad journalist som är på gång att starta en ny tidning i stil med Resumé, fast i Finland. Han hade långtgående planer på hur bloggar och sociala funktioner kan integreras i tidningsverksamheten redan från början. Jag fick även möjlighet att prata om läget för den sociala webben under en middag med Jouni Kantonen (Red Tail Media) samt Kari Castrén (till höger på bilden) och Ilkka Halttunen (båda från MTL).
Även om Finland ligger lite efter Sverige i utvecklingen (upp till ett år enligt Ilkka Halttunen från MTL) tog jag med mig en angenmäm känsla hem över Östersjön. Känslan av att webbtåget är i lika snabb rörelse där som här och än så länge har inga värre strömavbrott hindrat framfarten. Det blir intressant att se hur vi klarar nedgången i konjukturen under nästa år. Många talar om en ny bubbla. Jag är inte lika säker, mycket på grund av att det vi gör idag är idéer som skapades under förra bubblan i slutet av 1990-talet. Skillnaden är att både internettillgång och teknik gör att det fungerar på riktigt den här gången. Och nätet har blivit en så naturlig del av både konsumtionsmönster och företagsprocesser att det inte går att bromsa, även om riskkapitalisterna drar öronen åt sig och budgetarna för utvecklingsprojekten stryps.