Äntligen är det dags att summera det senaste årets inlägg på
Bisonblog. Varje år gör jag en sammanfattning som är till lika mycket
för dig som för mig. För mig är det ett bra sätt att försöka få
struktur och komma ihåg det viktigaste under året. För dig är det
förhoppningsvis bra tips om inlägg du inte läst eller en
temperaturmätare på vad som varit hett i bevakningsområdet under året.
Jag har förstås inte tagit med alla inlägg men försökt få med det som
känns mest historiepåverkande. Längst ned länkar jag till några andra
årssammanfattningar som du kan ha nytta av att läsa.
Nu börjar vi.
Januari
Jag skriver en krönika om bloggåret 2006 och uppmärksammar
det faktum att mer än hälften av telefonkatalogerna ligger kvar i mitt
trapphus flera veckor efter leverans. Något som blivit än mer aktuellt
nu i höst genom diverse uppmaningar om att avsäga sig papperskatalogen.
I Davos talar några av webbprofilerna om webb 2.0. Mormor dör
och dagen efter börjar jag som redaktör på Internetworld. En spännande
och arbetsam period tar sin början. Rolf van den Brink beskriver
bloggare som kastrerade journalister. Jag tycker att ABC ger ett trakasserande ungdomsgäng lite väl mycket kredd. Elin Alvemark, Jan Gradvall, Erik Laakso och några till ger alla exempel på journalistik i förändring.
Februari
Dn och SvD börjar använda Twingly och jag beskriver det i en krönika som en avgörande händelse för den svenska medielandskapet. Britney rakar av sig håret och jag tror hon mår dåligt. Alvemark skriver om journalistik igen och jag ställer fler frågor än ger några svar. Andreas Ekström skriver om den redaktionella klädstilen
med mellanchefskavajen, redigerartofflorna och fotografvästen som
exempel. Ett gäng lundastudenter publicerar en d-uppsats om
marknadsföring i personliga bloggar där jag medverkar på ett hörn. Ömsesidig öppenhet är författarnas framgångsrecept på blogg-pr.
Mars
För Internetworlds räkning skriver jag en krönika med rubriken Reinfeldt valde en bloggare till utrikesminister där jag pekar på möjligheterna att förstå politikernas vardag genom bloggmediet. Reklambyrån Publicis talar om ett konsumentmaktskifte och vill dokumentera det på Volontaire.se. Lisa Förare Windbladh uppfinner fenomenet bake off-journalistik. Alexander Mason från Cision (fd Observer) skriver en debattartikel på temat köpta bloggare och hoppas på självsanering. Internetworld anordnar Webbdagarna i Stockholm och jag livebloggar från dag 1 och dag 2. Fristads bekräftar alla fördomar vi har om hantverkare och förpackar dem i ett community – Höhö i en liten ask. Ebba von Sydow är besviken
på hur nyheten om att hon går från att vara chefredaktör på Veckorevyn
till att bli ansvarig för deras nya webbsatsning behandlas av media.
April
Nyligen.se aprilskämtar med en ekvation. Eleonore Nygårds, Martin Jönsson och Fredrik Virtanen diskuterar bloggar i Gomorron Sverige, och jag skriver långt referat. Wired skriver om radikal öppenhet och sätter en avklädd Jenna Fischer på omslaget. Andreas Ekström fortsätter fundera på vem Johan Larsson är, den här gången i en vällänkad artikel i tidningen Journalisten. Jag föreläser
på Berghs om bloggar och communities ur ett
omvärldsbevakningsperspektiv. Åhörare är deltagare i executivekursen PR
Management. Katrine Kielos sätter oss i retorikskola. Jag skriver ett reportage om företagscommunities till Internetworld och lyfter fram Agria, Prisjakt och Libresse.
Maj
Datainspektionen kritiserar BRIS. Jag hinner före Techcrunch med nyheten om att Youtube startar ett partnerprogram för sina medlemmar. Det är svårt att tjäna pengar som frilansjournalist konstaterar Katrine Kielos. I ett svar till Anderas Ekströms inläggsserie Framtida gör jag en spaning om framtidens medielandskap. Linda Skugge slutar blogga efter allt för många påhopp. En del tycker att hon får skylla sig själv, andra inte. Jag skriver ett längre reportage om Lego.com – en mashup i fysisk form. Internetworld släpper
som första redaktion i Sverige ut sina jaikuflöden på sajten – debatten
går hög i kommentarerna till inlägget. Tidningen Fokus vinner
Publicisistklubbens stora pris, jag är på plats och refererar. En debatt om näthat äger rum med Peter Wennblad, Eric Rosén, Isobel Hadley-Kamptz, Frida Boisen och Nils Funcke. Jag rapporterar och konstaterar en ganska mossig argumenation.
Juni
Carl Bildt inviger
Svenska institutets Second Life-satsning och hajpen kring onlinevärlden
når sin pik. Jag finns på plats vid invidningen i den fysiska världen
och senare samma dag diskuterar jag fenomenet i P3 Rond med Jean-Daniel Maurin från Westander. Forskaren Elza
Dunkels säger att gnället om anonyma kommentarer är ett överklassproblem. I en längre artikel
kartlägger jag webbstatistikens underbara värld och problemet med
blockerade cookies. Jag talar med många aktörer i branschen, bland
annat TS, Kia, Sveriges Annonsörer, SIFO och Nielsen Netratings. För
första gången deltar jag i What’s Next-panelen
– en podcast som snabbt blivit populär bland trendspanarna. Podcamp
Europe arrangeras i Stockholm och tillsammans med Alfred Ruth gör jag
ett webb-tv-inslag. Metro lanserar Metrobloggen och bloggosfären reagerar med skeptisism. Jag skriver en krönika om att det kan finnas en plats för mainstream även i framtiden. IDG börjar använda Twingly. Facebookhysterin är fortfarande i sin linda. Jag börjar försiktigt genom att referera till Danah Boyds artikel om att socioekonomisk klass avgör valet av community.
Juli
Björn Jeffery skriver om chunkifiering och jag hänger på. Jag börjar på allvar uppmärksamma Facebooks segertåg över världen och skriver om vilka framgångsfaktorer sajten har. Sydsvenskan intervjuar mig om sociala nätverk och Johanna Look reflekterar kring Facebook. Under en träff med sommarregeringen på Rosenbad träffar jag Nyamko Sabuni som konstaterar att
få journalister är intresserade av nätet och specifikt de nya virtuella
ungdomsmottagningarna. För Internetworlds räkning gör jag ett längre reportage om intranät.
Jag tittar närmare på hur McDonalds, Landstinget Halland och
Arkitektkopia valt att lösa sina interna kommunikationsbehov. Efter att
läst Popovas bok om överklassen reflekterar jag kring hennes tankar om den inverterade medieeliten.
Augusti
Jag fortsätter rapportera om Facebook och styrkan i att beskriva ett "stream of life". Cision berättar att de ska börja med bloggbevakning via Twingly. Kritiska röster mot Facebook börjar dyka upp. Som deltagare i Internetworlds webb-tv-panel
är Karin Rebas, Pia Grahn Brikell och jag själv några av de som är först ut
med att diskutera Facebooks massiva utbredning utifrån ett
affärsperspektiv. Veckan som följer diskuterar jag Facebook och
internet i flera riks- och lokalmedier. Alla inslag samlar jag i
inlägget Ännu en Facebook-dag. Natalia Kazmierska står för årets bästa citat om internet.
September
Hajpen kring Facebook har gjort att internetbevakning hos traditionella medier har förändrats. The Economist jämför Googles utveckling med den inom bankväsendet. Fokus lanserar sin nya sajt byggd på WordPress. Med stolthet blir jag veckans läsare på Macworlds blogg. MySpace nischar sig och jag träffar deras Senior Vice President Jamie Kantrowitz för en tv-intervju. Johan Hakelius berättar vilka journalister som har mest inflytande i Sverige. PR-byrån JMW anordnar rundabordssamtal och bjuder in konkurrenterna. Bisonblog nomineras till årets nättidskrift (men vinner inte). Jag uppfinner det nya begreppet trevägskommunikation i en krönika
om intranät. Forsman & Bodenfors skämmer ut sig i branschen när de
med stolthet berättar att de nu ska börja med hemsidor – det är
framtiden. Under konferensen Omform debatterar
jag sociala medier tillsammans med Mathias Palm-Jensen (vd Farfar),
Brit Stakston (konsult JMW), Stina Honkamaa (vd Carat, snart vd på
Google i Sverige) och Peter Ingman (vd Newsdesk). Viggo Cavling från
Resumé var moderator. För Internetworld skriver jag ett längre reportage om Stardoll – klippdockesajten med miljontals användare.
Oktober
Dove fortsätter med sitt koncept Campaign for real beauty och släpper filmen Onslaught. Jag träffar
Microsofts vd Steve Ballmer när han är i Stockholm. "It takes a big
head to attract the long tail" säger han och skrattar. Vad händer med
våra bloggar när vi dör – behövs bloggkyrkogårdar? Ännu mer Facebook,
den här gången i SR P4. På Internetworlds redaktion spånar vi galna mashup-idéer. Jag breakar med nyheten om att Microsofts svenska bildarkivsida blivit hackad. Åke Stolt på Sydsvenskan startar ett äkta blogguppror
genom att efterlysa gatekeepers att granska medieinnehållet innan det
når allmänheten. Webbdagarna anordnas återigen i Stockholm och jag livebloggar tillsammans med Miriam Olsson för Internetworlds räkning. Samma dag deltar jag i en paneldiskussion
på Tidskriftsdagen inför Sveriges samlade magasins- och tidskriftvärld.
Kent Asp retar upp bloggvärlden och får kritik av Hanna Fridén som undrar när papperstidningarna ska försvinna helt. Jaiku köps upp av Google och Jyri Engeström förklarar varför. Google lanserar även OpenSocial samma månad – ett API som låter utvecklare skapa tjänster som kan användas på flera olika sociala sajter.
November
Primelabs släpper
sin andra Twingly report och 13 av de 20 bloggar som länkas mest är
politiska. Bisonblog är den nionde mest länkade bloggen i kategorin
Medier. Tidningen Fokus lanserar sin Wiki över de 100 viktigaste politiska makthavarna i Sverige. Jag får en förhandstitt
och intervjuar även Good Old som byggt tjänsten. I samband med
makthavarlistans lansering går jag på maktseminarium med Göran Persson,
och han skäms inte. DN berör integritetsdebatten på Facebook och jag citeras kort. Själv skriver jag inlägget Priset vi betalar för kommunikation är integritet för att utveckla mina tankar. Bisonblog fyller tre år och jag beskriver vägen från gräsrot till etablissemang. När Malou har temavecka om internet fyller hon soffan med Katrin Schulman, Niklas Svensson, Eva Nazemson och så jag. Lotta Holmström på Aftonbladet låter "elitbloggarna" tala ut på
temat framtidens mediavanor. Konferensen SIME arrangeras på Berns och i
en av de första debatterna säger Alexander Bard de beryktade orden "Talent generated content is the future". Jag gör ett längre reportage
om Grand Hotel i Lund som använder sociala medier i marknadsföringen.
Hubbub07 arrangeras på KTH i Stockholm och som vanligt fyller
deltagarna på med inlägg i dess olika backchannels. Själv filmade jag en hel del. Som ny redaktör för tidningen Diegos internet- och karriärsidor skriver
jag om Charlie Hansson som tycker att många entreprenörer gör för
snabba exits. Susanna Edberg går på kurs och gästbloggar om upplevelsen
i inlägget Alfahannen, Gnällgubben och Silverräven – en berättelse om könsroller.
December
IDG startar sin bloggstafett och jag är först ut med ett inlägg om bygemenskap på nätet. Jag lämnar över pinnen till Isabelle Ståhl med uppdraget att skriva om könsroller på nätet. Musiktjänsten Spotify kan vara en revolution för ditt musiklyssnande, och de börjar närma sig lansering. Mattias Östmar blir intervjuad av Björn Falkevik och förklarar vad psykografi är för något. Andreas Ekström fortsätter intressera sig för vad bloggurun Johan Larsson gör. Den här gången i Sydsvenskan. Jag åker till Finland och berättar för medlemmarna i Finlands reklamförbund hur Facebook slog igenom i Sverige. Den digitala kommunikationsbyrån Daytona rankar Bisonblog som nummer två av sextiofyra när de listar sina favoritbloggar. Stina Honkamaa blir ny chef för Google i Sverige. Jag tittar på
Resume.se och Dagensmedia.se utifrån deras kommentarsystem och
konstaterar att Resumé än så länge inte förlorat besökare sen de tog
bort möjligheten att vara anonym på sajten. God jul-hälsning från mig.
Under året har jag haft förmånen att jobba med bland andra följande uppdragsgivare: Internetworld, Diego, Macworld, CSO Sweden, Universum, Mahir PR, Prime PR, Westander Publicitet & Påverkan, Garbergs, Stockholmsmässan, Billerud, Berghs School of Communication och Mannheimer Swartling.
Fler årssammanfattningar (tipsa gärna om fler):
Networkers.se
Henrik Torstensson
Researcher (länksamling)
Jonas Morian
En personlig betraktelse över året som gått av Magnus Höij, chefredaktör Internetworld
Vassa Eggen
Not another planning blog
Andra bloggar om: 2007, nyår, årskrönika, bloggar, internet, media, reklam, framtiden, webbutveckling, marknadsföring, pr
1 kommentar
[…] mer: Bisonkrönika bloggåret 2010 Bisonkrönika bloggåret 2008 Bisonkrönika bloggåret 2007 Bisonkrönika bloggåret 2006 Bisonkrönika bloggåret 2005 This entry was posted in […]