Nu redovisar Hans Kullin på Media Culpa resultatet av sin bloggläsarundersökning Bloggsverige 3. Och precis som förra året är den typiske bloggaren en kvinna. Hon läser 1-5 bloggar dagligen och ägnar i snitt en timme per vecka åt det. Vidare använder hon sällan RSS-läsare och klickar aldrig på annonser på de bloggar hon besöker. Och precis som väntat har bloggar stort inflytande på köpbeslut – i alla fall för den som själv bloggar.
"När bloggare bildar sig en uppfattning om ett företag så anser de att
”en person som jag själv eller en vän” är den mest trovärdiga
talespersonen. En annan bloggare anses lika trovärdig som företagets
egna vd. En av tre bloggare har köpt en vara som en följd av
rekommendationer på en blogg. Lika stor andel har avstått från att köpa
en vara. En av tre har efter att ha läst information på en blogg
vidtagit en åtgärd i syfte att påverka ett företag eller en politiker i
en viktig fråga." – Media Culpa
Kvinnliga bloggläsare läser helst bloggar om:
• Mode och design (53,0 %)
• Vardagsbetraktelser (51,6 %)
• Foto och konst (26,6 %)
Manliga bloggläsare läser helst bloggar om:
• Politik och samhälle (49,2 %)
• IT och bloggande (45,8 %)
• Journalistik och media (45,3 %)
Läs hela undersökningen och kolla på tabeller hos Media Culpa.
Läs om undersökningarna Bloggsverige 1 (pdf) och Bloggsverige 2 på Bisonblog.
Min reflektion:
Under åren har genomsnittsbloggaren förändrats. Från början var det en man i ålder 26-35 år. Året efter blev det en kvinna i åldern 26-30, och i år är det fortfarande en kvinna men med lägre genomsnittsålder. Det kan finnas flera orsaker till det, men ett fenomen som jag funderat på är bloggmediets rollspelskaraktär. Här finns plats för alla och här kan vem som helst vara sin egen mediastjärna. Kanske är det en fördom, men jag inbillar mig att många unga kvinnor gillar att blogga för det tillåter dem att ha ett annat röstläge än i verkliga livet. Det är helt plötsligt både okej och accepterat att ventilera sina åsikter på ett betydligt mer provokativt och rättframt sätt än i vardagen. Naturligtvis gäller samma fenomen även för män, men glappet till verkligheten är kanske inte lika stort. Bloggar tillåter människor att, för att citera en känd ölreklam, vara sig själva för en stund.
Ping. Andra bloggar om: Bloggsverige 3, Media Culpa, bloggar, kvinnor, män, könsroller
4 kommentarer
Jag tror det också har att göra med att varje skrivkurs eller litteraturvetenskaplig lite friare kurser sedan urminnestider är överfyllda av kvinnor – mer än att bloggen ger dem en chans att ha en röst de annars inte har. Kvinnor gillar att uttrycka sig med ord och har så alltid gjort
Astrist och deprimerande könsfördelning på intresseområden tycker jag – kvinnor gillar mode och design och vardagsbetraktelser och män gillar politik och samhälle samt IT & Bloggande *suck* …har aldrig tyckt om undersökningar – har svårt att värja mig mot statistiska nedslående beteenden… 🙂
Sammanfattat – kvinnor bloggar mer för de alltid har skrivit mer…är min tes. Från skolår 1 i skolan, hänger ihop med läsutveckling och hela kittet…Får nog kommentera i ett eget inlägg inser jag finns ju hela kopplingen till it-, teknik och tjejer och hur Internet varit/är en ingång till teknik genom den nytta som unga tjejer ser i tekniken, mer än tekniken i sig som roande…
Nja. Jag tror faktiskt det är en ganska naturlig internetutveckling vi ser framför oss. Istället för att hänga på communitys som Lunarstorm, så har bilddagboken.se och bloggen tagit över som de självklara sociala spelrummen tillsammans med Facebook mot slutet av 2007.
Tjejer (nja, kvinnor är nog faktiskt fel ord) var den typiske Lunarstorm-användaren också. Vilka har tagit bilddagboken och bloggfenomenet på största allvar? Tjejer, inte killar. Killar gillar Facebook för att det går att utvecklas rent tekniskt i de miljöerna (och tävla mot varandra), medan det i en blogg endast går att ventilera sina åsikter. Yngre killar som läser bloggar gör det av samma anledning som de hängde på Lunarstorm – tjejerna hänger där…
Nu blev det en liten grundkurs i ungdomars internetvardag här… men formatet lockar unga tjejer som vill synas och höras. Män är, faktiskt, duktigare på att synas på andra platser.
>Brit
Det är ju intressant att ställa sig frågan varför kvinnor alltid har skrivit mer? Och det är nog det jag försöker gå in på när jag skriver att bloggarna tillåter dem att ha ”en egen röst”.
>Anton. Och i sista meningen pekar du på exakt det jag menar. ”Män är, faktiskt, duktigare på att synas på andra platser.”
Kvinnliga bloggläsare läser helst bloggar om:
• Mode och design (53,0 %)
• Vardagsbetraktelser (51,6 %)
• Foto och konst (26,6 %)
Manliga bloggläsare läser helst bloggar om:
• Politik och samhälle (49,2 %)
• IT och bloggande (45,8 %)
• Journalistik och media (45,3 %)
Om det ser ut som beskrives ovan, kan man undra om det finns några aliens kvar som vill läsa vår blogg. Välkommen att besöka oss, – Aktieklubben Sex Damer
http://borsen.blogg.se