Tiden går och bisonblog har legat på defensiven. Det blir det såklart ändring på. Precis som vanligt. Jag har dock inte legat på latsidan utan gjort mitt bästa för att placera bokstäver på döda träd. Den senaste tiden har du bland annat kunna läsa min intervju med Jonas Hombert från Jaycut i tidningen Diego. I nya numret av magasinet Shortcut gör jag en liten genomgång av världens mest innovativa företag och varför just dessa hamnar högst i rankingen (tips: "if you love somebody, set them free" verkar vara ett framgångsrecept). I TCO:s tidning Studentliv kommer du att kunna läsa om en bokbransch i förändring. I ett kommande nummer av Internetworld förklarar jag Chris "the long tail" Andersons nya marknadsteori "Free". Trots pappersdominansen har jag även hunnit med en del digitalt i form av inhopp på Ekonominyheterna.se (Veckans affärer) där jag bland annat skrivit om sparkonton utan insättningaranti och mp3-spelarens död. Och jag kan lova ännu mer läsgodis under våren. Jag ska även försöka återpublicera en del material här på bloggen.
Och apropå innovativa företag – och varumärken. Visste du att du kan bli mer kreativ bara genom att titta på en logotype? Per Robert Öhlin skriver om en undersökning som bevisar just det.
"De som hade exponerats av Apple-logon kunde ge fler sätt att använda en
tegelsten på än de som hade exponerats av IBM-logon. Den
Apple-exponerade gruppen bedömdes av oberoende bedömare att också ge
mer kreativa förslag än IBM-gruppen."
Läs mer på bloggen med det bästa namnet: Mine goes to eleven*.
* Per Robert Öhlin har döpt sin blogg efter den här scenen i världens bästa parodidokumentär This is Spinal Tap.
2 kommentarer
Kan intyga att allt vände för mig när jag bytte till iMac från pc. Livet blev ljusare, snabbare och snyggare. Så, visst blir man kreativare av logotyper. Särskilt frukter.
Finns det någon forskning på hur det påverkar användandet av själva datorn 🙂