Nina Åkestam gör en spin-off på Wireds chefredaktör Chris Andersons teori Free! när hon skriver om hur varumärken är det enda som kostar när allt annat är gratis. Därför borde kunderna pitcha på reklambyråerna och inte tvärtom. Låter det knas? Läs hennes inlägg.
"Vi lever i en värld av sjunkande transaktions- och marginalkostnader,
oändlig information, explosiv teknisk utveckling, långa svansar etc etc
etc. Det är mycket få branscher där något företag har ett försprång när
det gäller produkten eller tjänsten. […] Vem som helst kan starta en bokaffär. Vem som helst kan inte få
böckerna sålda när det redan finns hundratals såna affärer. Vore det
inte rimligt att den med den generiska idén pitchar på den med den
unika idén?" >>
1 kommentar
Låter inte allts konstigt om du frågar mig. Utan snarare som det borde vara. Vi tillhör själva de opitchande byråerna och jag är övertygad om att branschen skulle vara sundare om fler följde det exemplet. Jag menar, det kan väl aldrig vara bra att ge bort det man borde ta betalt för och sedan ta 1.400:- för att bränna en CD-skiva?
All heder till Le Bureau som dessutom går ut och slår sig för bröstet över tilltaget.