I en värld där urvalet är enormt och allt är gratis blir tolkning och urval värt att betala för. Läs Jan Gradvalls DI-krönika med reflektioner kring ämnet.
"När någon nu ringer och frågar vad jag vill göra svarar jag helt
ärligt: ”Jag vet inte. Jag har inte tid att sätta mig in i alla
detaljer. Vad jag därför skulle vilja är att ni i stället tar över
ansvaret och ser till att jag automatiskt hela tiden får bästa möjliga
avtal. Är det möjligt?”
Varje gång blir det lika tyst i luren. Det står inget i den frilansade
telefonförsäljarens papper hur man ska hantera en sådan situation. Och
de ringer aldrig mer upp igen."
Idag toppar även Idg.se med min artikel om Chris Andersons Free-teori. Läs gärna den om du vill ha en svensk sammanfattning av teorin. Vad som inte publicerats är den intervju jag gjorde med Micael Dahlén på Handelshögskolan där han kommenterar Andersons teori. Eftersom du är en trogen Bisonblogläsare får du den här:
Experten vill knyta ihop säcken
Gratis är gott, men hur funkar det egentligen på riktigt? Micael Dahlen är professor i marknadskommunikation vid Handelshögskolan i Stockholm och har forskat om marknadsföring på internet. Han bloggar även på nextopia.info och tycker inte att Chris Andersons nya marknadsteori är speciellt ny, men den är ändå tankeväckande.
– Argumenten och utvecklingen är inte nya. Nätet drar ner de rörliga kostnaderna till obefintlighet. Och det har skett en mognad i synen på reklam hos människor. Att det handlar om ett utbyte. Konsumenten ger sin tid och får något i utbyte, säger Micael Dahlén.
Samtidigt håller Micael Dahlén med om de resonemang som Chris Anderson presenterar kring hur företagandet förändras. På ett sätt är vi alla egenföretagare.
– Kulturellt och politiskt har vanliga människor en helt annan förståelse för villkoren och företagandet idag. Vi får faktiskt saker för att företaget vill ha vår uppmärksamhet. Vi blir inte utnyttjade av företagen, vi är alla företagare egentligen.
Chris Andersons Free-teori inspirerar och förklarar mycket av utvecklingen på nätet just nu, men Micael Dahlén tycker att teorin haltar lite.
– Det jag saknar, som kanske kommer i hans bok senare, är hur man knyter ihop säcken. Han visar på allt som blir gratis på grund av att företag köper uppmärksamhet för att i sin tur tjäna pengar på att sälja en produkt. I slutändan är det alltid en produkt som ska säljas som inte är gratis. Vi får något gratis men det är för att det i sin tur ska gå att ta betalt gentemot någon annan, avslutar Micael Dahlén.
1 kommentar
”I slutändan är det alltid en produkt som ska säljas som inte är gratis. Vi får något gratis men det är för att det i sin tur ska gå att ta betalt gentemot någon annan…”
Mkt intressant läsning för oss som faktiskt försöker att sälja produkter på nätet.