KRAV-märkta klick – du tar väl ansvar för nätmiljön?

Olle Lidbom lyfter ett gäng intressanta tankar i sitt inlägg Nätekologism & indiecredd för kommersiella krämare på Vassa Eggen. Det handlar om vad som styr det medieklimat vi har och hur både mediekonsumenter och publicister är delaktiga i att skapa exakt den "nätmiljö" vi själva vill ha.

"Hållbar utveckling och omtanke om framtiden för nätet handlar inte
enbart om det redaktionellt producerade, utan även annonserna smutsar
ner och förkortar livslängden. Större petighet från publicisterna (som
alltså bestämmer vilka annonser de vill publicera) leder möjligen till
lägre intäkter på kort sikt, men till bättre produkter och lönsamhet på
längre sikt." Hela inlägget.

Kravmarkt
Idag handlar medieinnehåll på nätet väldigt mycket om klickjournalistik. För att annonsörerna ska vilja placera sina pengar online måste du som sajtägare kunna visa upp bra besöksiffror och sidvisningar. Sällan talar vi om hur både varumärkena i sig och utformningen av reklamen också bidrar till upplevelsen av den redaktionella miljön. I pappersvärlden är det här en självklarhet. Genom att en tidning fylls med annonsörer för premiumprodukter lyfts även det redaktionella innehållet. Rolex annonserar i varje nummer av tidningen Fokus. Antagligen är det få av Fokusläsarna som faktiskt finns i Rolex målgrupp. Däremot stämmer Fokus redaktionella miljö bra ihop med den bild som Rolex vill skapa hos sina kunder. Kunder som antagligen läser DI betydligt oftare. Eller inte läser alls… (obs, grovt fördomsfull generalisering av mig).

Olle Lidbom skriver bland annat om att mediekonsumera ansvarsfullt och hänvisar till medieforskaren Mattias Hessérus. Och det är här det börjar bli riktigt intressant. Precis som att vi gör medvetna miljöval kan vi ju också välja vilka medier vi konsumerar, men framförallt vilka annonser, erbjudanden eller länkar vi klickar på. Det här urvalet gör vi redan idag förstås, men kanske inte med nätmiljöns kvalitet framför ögonen, utan snarare utifrån vårt individuella behov av produkter och tjänster.

Dags att göra en insats alltså. Besök bara sajter med kvalitet på både det redaktionella innehållet och annonsörernas budskap. Hur svårt kan det va?

___

Uppdatering, relaterat: Vad hade FRA-frågan varit utan Twingly undrar Gudmundson.