Twingly – underbar och älskad av alla

Bloggarna hade stor betydelse för att lyfta frågan om den nya signalspaningslagen i de traditionella medierna. Det är slutsatsen som Twingly drar efter att ha analyserat data från den svenska bloggvärlden. Twingly FRA Report har gjorts på uppdrag av Socialdemokraterna och presenterades av Twingly idag. Totalt skrevs 7175 inlägg som berörde FRA-frågan under mätperioden 27 maj-27 juni. Läs mer hos Twingly blog eller Svd.

Martin_kllstrm_twingly_2
Det jag gillar med Twingly och framförallt gänget bakom företaget är att de är så mycket mer än ett teknikföretag som byggt en bloggindexeringstjänst. Vd:n Martin Källström (bilden) har ett genuint intresse för vad bloggfenomenet betyder på ett samhälleligt och mänskligt plan och han verkar ha lika nära till filosofiska resonemang som till mer konkreta teknikfrågor. Genom att ha kundbasen bland traditionella medier och medarbetare som är insatta och aktiva i bloggvärlden (till exempel Anton Johansson som bloggar på Fyra nyanser av brunt och Superanton) får Twingly med sina tjänster representera en balansplatta mellan två världar. Och jag tycker att de kommunicerar både klokt och intressant gentemot sina respektive målgrupper. Twingly är som en nallebjörn för både det nya och det gamla medialandskapet. Någon att hålla i när det blåser, och som är beredd att lyssna på dina problem, oavsett om du är en mediekoncern eller en kattbloggare.

Läs Twingly FRA Report här (pdf).

Twinglyfra

Fler som vill mäta

Det går att göra många analyser utifrån bloggdata. Men trots allt gör vi ju mer på nätet än bara bloggar. Och när vi ändå är inne på mätmetoder så lanserade SIFO Research International idag sin nya undersökningpanel ORVESTO Internet. Genom att mäta hur 12 000 personer använder internet ska annonsörer och andra intressenter kunna förbättra sin medieplanering. Ur pressmeddelandet:

"De som ingår i mätningen har gett sitt medgivande till att
surfmönstret från deras datorer – både hemdatorer och de som används i
arbetet – registreras och därmed ger underlag för en total
internetstatistik. Till de uppgifter om publikens beteende – de medie-, sajt-,
undersajts- och annonsräckvidder – som systemen regelbundet rapporterar
kopplas också, i form av RM, detaljerade uppgifter om vilka annonsörer
som spenderar vilka pengar var och när."

5 kommentarer

Jag lovar dig: vi känner oss hedrade! Förhoppningsvis genomsyras det vi gör av den filosofi jag delade på webbdagarna: ”det enda som räknas i de sociala medierna är genuint engagemang”.
Återigen, tack! =)

Men Fredrik, har du redan glömt den första kalkonrapporten från Twingly? Den som med pinsam tydlighet visade att de inte hade en susning om vad som gällde i bloggvärlden. Och den andra rapporten hade också allvarliga metodfel.
http://matalskaren.taffel.se/gammalt/2007/06/dumskallarnas-sammansvrjning.html
Vad som var mest beklämmande var att de inte gick ut med rättelse efter att de publicerat med rapporten. Fast de lovat det. Något som alla med sann bloggaranda gör. Man gör om, man gör rätt.
Nu håller jag med om att Twingly har skärpt till sig. En eloge för detta. Jag är rätt positiv till tjänsten även om jag tycker att Twingly-paradoxen kan vara beklaglig. Men jag läser fortfarande deras rapporter mycket kritiskt.

Jag minns felaktigheterna, och jag minns också att Twingly gick ut och beskrev vad som hade gått snett. Men de kanske inte gjorde det tillräckligt enligt dig? Jag kommer inte ihåg exakt i vilken form de följde upp sin rapport och berättade om bristerna.
Jag håller verkligen med om att bloggkulturen innebär att man är transparent med fel och brister.

De gick inte ut och korrigerade vilket beskrivs i deras blogg. De medgav på direkt förfrågan att det gått fel till. Men hävdade att deras sätt att räkna var lika bra.
http://www.primelabs.se/2007/06/19/olika-satt-att-ranka-bloggar/
De gick INTE ut med en ny lista så de felaktiga resultaten fortsatte att valsa runt i pressen. Jag gillar inte det sättet att bete sig.
Jag fick ett gentilt erbjudande om att obetalt läsa deras nästa rapport och komma med synpunkter.
Grejen är att om de känt till bloggvärlden så hade de reagerat på de otroligt konstiga resultaten. Som att att tvåan på deras lista över de ”största” modebloggarna hade hundra besökare om dagen… Och nästa rapport hade en länkfarm smugit sig med på topplistan. Inte bra. Läs Johan Larssons (partiska men tänkvärda) kritik.
De har blivit bättre men att ha en hälsosam skepsis efter de två första rapporterna är befogat.

Hej Lisa,
jag tyckte inte vår första rapport var någon kalkong. Den visade med bra noggrannhet om vad som skrevs i bloggosfären under den tidsperioden och vilka bloggar som influerade mest just då. Visst fanns det ett par researchfel där tekniken tyvärr inte hade hängt med men det är något vi jobbat med hårdare sen dess.
Kul att du tycker att vi bättrar oss. Vi blir bättre på det vi gör för var dag som går.
Och ja, visst innehåller bloggkulturen transparens kring fel och brister. Det tror jag dock bestämt vi varit öppna med? Framförallt har vi också sett det som lärdomar till framtiden, vilket borde genomsyras i t.ex. den här Twingly Report FRA.