Idag lanseras den svenska musiktjänsten Spotify på åtta marknader. Och äntligen har PR-ansvariga Sophia Bendz fått trycka på sändknappen och skicka ut ett pressmeddelande, efter månader av "lägga locket på"-taktik. Ur pressmeddelandet:
"Spotify lanserar tjänsten idag den 7 oktober 2008 i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Finland och Norge. Under de resterande månaderna av 2008 och under 2009 planerar Spotify att rulla ut tjänsten på fler marknader.
Spotifys premiumtjänst betalas via prenumerationsavgifter medan den kostnadsfria versionen är reklamfinansierad. Användarna kommer även ha möjlighet att köpa ett ”Day pass”, vilket ger ett dygns reklamfri tillgång till tjänsten. Bland annonsörerna i Spotify märks varumärken som Ford, Xbox och Duracell. Ford i Sverige har även inlett ett samarbete med Spotify i samband med lanseringen av den nya Ford Fiesta."
Inledningsvis finns endast premiumtjänsten tillgänglig. För att få tillgång till gratistjänsten behöver du fortfarande en invite.
Redan nu hörs flera röster från beta-testarna om att musik försvunnit från tjänsten i samband med lanseringen. Tillfälligt eller permanent återstår att se.
Uppdatering: Enligt Henrik Torstensson bekräftar nu Daniel Ek, en av Spotifys grundare, den tidigare rapporterade investeringen i bolaget från Northzone Ventures och Creandum. Dock utan att uppge summan av investeringen.
Läs mer om tjänsten i några av mina tidigare inlägg:
Spotify sakta men säkert
Spotify kan revolutionera ditt musiklyssnande
"Någon måste betala – men det kanske inte alltid är musikkonsumenten"
Här är Spotifys lanseringsvideo:
Spotify – the story from Spotify on Vimeo.
2 kommentarer
Jag lottar ut två Spotify-konton (invites) på min blogg. Gå till http://music.blogg.se för att vara med i utlottningen!
Kul att du skriver om Spotify, en helt toppentjänst enligt mig. Provat på den tidigare, men fick idag äntligen min invite – så nu blir det musik för hela slanten!
/Cajate